Hlavní obsah

Opozice v Kladně kritizuje změny v dopravě, primátor trvá na odpovědnosti kraje

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Opozice v Kladně na dnešním jednání zastupitelstva kritizovala změny v dopravě. V některých lokalitách spoje ubyly a lidé tak musí využívat dřívější nebo přestupovat, jinde naopak spoje přibyly.

Článek

Primátor Milan Volf (Volba pro Kladno) trvá na odpovědnosti kraje. Kladenská MHD od září přestala být součástí systému středočeské dopravy. Jde o důsledek sporu města a středočeského hejtmanství o více než desetimilionový příspěvek. Podle Volfa má dopravní obslužnost zajistit a platit kraj, podle opoziční zastupitelky Anny Gamanové (STAN) vedení města svou politikou zhoršuje kvalitu života obyvatel, a to nejen snížením spojů, ale třeba také vzájemným neuznáváním některých jízdenek.

Opoziční zastupitelé dnes poukazovali například na situaci lidí z kladenské části Švermov, na kterou změny dopadly zřejmě nejvíce. Primátor reagoval, že město situaci řeší. Už od začátku září také jezdí častěji v době dopravní špičky linka 602 ze Švermova.

Středočeský kraj letos postupně zavedl takzvané standardy dopravní obslužnosti, které spočívají v novém systému placení veřejné dopravy v kraji. Některé obce tak nově na spoje připlácejí více, jiné méně než dříve. Kladno mělo přispívat ročně přes deset milionů korun, avšak vedení města i právní analýza, kterou si nechalo zpracovat, má ze zákona o veřejných službách v přepravě cestujících zaplatit hromadnou dopravu v regionu kraj. Podle Volfa Středočeský kraj požaduje, aby město platilo to, co má platit hejtmanství. „Nemohu to podepsat,“ řekl primátor. Podle něj by komplikací mohlo být také zasahování kraje do cen jízdného v rámci města. „My bychom neovládali naši dopravu,“ dodal primátor.

Středočeské hejtmanství považuje nový systém za spravedlivější, protože dosud část obcí do něj vůbec nepřispívala. Krajský kontrolní výbor doporučil středočeským zastupitelům, aby aktualizovali jeho podmínky. Výbor měl přednést své stanovisko na dnešním jednání krajských zastupitelů, avšak zastupitelé jej stáhli z programu dnešního jednání. Materiál, který předložil předseda výboru a opoziční zastupitel za ANO Robert Bezděk, chtějí projednat, až se k věci vyjádří Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a ministerstvo vnitra. Zastupitelka za Piráty Lucie Církva Chocholová poukázala na to, že Kladno iniciuje řízení u ÚOHS ohledně možného porušení zákona a podává i podnět k přezkumu ministerstva vnitra. „Domníváme se, že bychom měli vyčkat na jejich stanoviska a potom bod projednat,“ dodala Církva Chocholová. Krajský náměstek pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) uvedl, že antimonopolnímu úřadu již hejtmanství své stanovisko odeslalo a ministerstvu ho ještě pošle.

Středočeský kraj má právní posouzení z konce roku 2021. Z něho mimo jiné vyplývá, že podle zákona o veřejných službách v přepravě cestujících mezi dopravní obslužností zajišťované krajem a obcemi není žádná striktní dělicí čára a jejich kompetence se v tomto ohledu prolínají. S většinou středočeských obcí hejtmanství systém projednalo úspěšně, ne všechny s ním ale smlouvu uzavřely. Odmítlo to například i druhé středočeské statutární město Mladá Boleslav i některé menší obce.

Doporučované