Hlavní obsah

Nový jízdní řád ve středních Čechách rozšíří PID a spojí region s dalšími kraji

Foto: Pixabay.com

Ilustrační foto.

Nový jízdní řád ve Středočeském kraji, který začne platit od neděle, rozšíří Pražskou integrovanou dopravu (PID) do Příbrami a na části území vytvoří společný systém veřejné dopravy s Karlovarským, Plzeňským a Ústeckým krajem.

Článek

Cestující na železnici se mohou těšit na nové vozy, na některých místech se jim však zkomplikuje přestupování. Důvodem jsou opravy na trati nebo nové předpisy Správy železnic zaměřené na bezpečnost, jak uvedli dnes na tiskové konferenci v Praze zástupci organizace Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK).

„Dochází k množství změn vyvolaných jednak jednáním s obcemi, jednak rozvojem systému PID na území Středočeského kraje i za jeho hranicemi. Dochází k rozvoji dopravy i v oblastech, které přímo nesousedí se Středočeským krajem, tím myslím Karlovarský kraj a projekt Čtyřmezí, který je svým způsobem unikátní,“ uvedl ředitel IDSK Zdeněk Šponar.

Městská hromadná doprava v Příbrami se od neděle částečně propojí s PID. Lidé budou moci cestovat na jednu jízdenku po Příbrami, po kraji i v Praze. Nepůjde však o úplnou integraci do PID, městské linky zůstanou zachovány a autobusy budou přečíslovány podle PID. Integrace přinese možnost výběru výhodnějšího jízdního dokladu pro cestu v městských i regionálních spojích.

Středočeský kraj spolu s Karlovarským, Plzeňským a Ústeckým krajem spustí společný projekt Čtyřmezí, který má propojit obce veřejnou dopravou bez ohledu na jejich krajskou příslušnost, zajistit návaznost přestupů i odstranit duplicitní spoje. Například linka 305 z pražského Zličína bude prodloužena z Lubence až do Karlových Varů, a to v tarifu PID. Řada středočeských obcí tím získá nové, dlouhodobě požadované spojení se sousedními kraji. Do Ústeckého kraje bude například prodloužena linka 405, přečíslovaná na 415, která pojede z Prahy přes Žatec do Kadaně.

Na železnici se cestující mohou těšit na nasazení nových vozů RegioFox a RegioPanter. „Konečně po mnoha letech začneme řešit obnovu vozového parku, který je dlouhodobě zastaralý,“ uvedl náměstek ředitele IDSK pro dopravu Pavel Winter.

Na trati Kralupy nad Vltavou – Kladno by koncem července měla skončit výluka v úseku Kladno–Brandýsek, někde se ale cestování zkomplikuje. Dlouhodobé výluky lze čekat kvůli rekonstrukci tratě mezi Karlštejnem a Berounem, kde bude možné většinou využívat jen jednu kolej.

Jinde se ztíží přestupování. Nové předpisy totiž snižují rychlost vlaku na nechráněných přejezdech nebo při příjezdu do stanic, jež nemají podchod. Kvůli změně technologie pořadí vjezdu a odjezdu vlaků ve stanici Ledečko přijdou cestující o přestupní vazby v Kolíně na osobní vlaky ve směru na Prahu. Na trati Beroun–Písek pak musejí počítat se ztrátou přípojů v Březnici mezi osobními vlaky Beroun–Blatná a Březnice-Protivín v obou směrech. Důvodem je snížení rychlosti na několika přejezdech zabezpečených pouze výstražnými kříži. Prodloužily se tak jízdní doby, které vedly ke změně míst pro křižování osobních vlaků s rychlíky.

Doporučované