Článek
„Projekt v letošním roce vstupuje do třetí stavební sezony a řidiči se už projedou po některých hotových úsecích dálnice,“ informovala dnes ČTK za stavební firmy Daniela Pedret.
Po celou dobu výstavby D4 nebude průjezdná silnice I/4 mezi mimoúrovňovými křižovatkami Háje a Milín. Tato část I/4 je dnes nahrazena nově vybudovanou souběžnou komunikací, na niž v květnu naváže objízdná trasa od mimoúrovňové křižovatky Milín po křižovatku s ulicí 11. května. Po této objížďce, která povede přes Milín, budou řidiči jezdit 200 dní. Doprava bude svedena na místní komunikaci, převážně na ulici 11. května.
Během uzavírky stavbaři vybudují levou polovinu dálnice, na niž bude provoz převeden na konci září 2023. Doprava mezi mimoúrovňovými křižovatkami Milín a Háje bude obnovena až se zprovozněním dálnice D4 na konci roku 2024.
Mezi Lety a Čimelicemi bude od začátku dubna do půlky května uzavřena silnice I/19, která kříží nynější I/4, jež se stane v budoucnu v tomto úseku dálnicí. V místě křížení vzniknou dva kruhové objezdy a následně mimoúrovňové křížení D4 s I/19. U Mirotic bude koncem dubna zrušen trvale sjezd ze silnice I/4 na Radobytce. Řidiči budou moci místo toho využít sjezd na Nové Hospodě nebo průjezd přes Mirotice.
Kromě těchto rozsáhlejších uzavírek bude i letos částečně omezován provoz v různých úsecích podle toho, jak bude stavba dálnice postupovat. Částečná omezení jsou podle stavebních firem naplánována tak, aby byla co nejméně narušena plynulost dopravy a zdržení pro řidiče byla co nejkratší. Tam, kde je to jen trochu možné, jsou práce naplánovány na víkend nebo na noční hodiny, kdy je slabý provoz. Motoristé musejí počítat se zúžením komunikace, svedením dopravy do jednoho pruhu nebo kyvadlovou dopravou. „Prosíme řidiče o ohleduplnost a dodržování stanovené rychlosti, aby v místech dopravních omezení docházelo k co nejmenšímu zdržení. Zároveň chci poděkovat všem za trpělivost,“ uvedl generální ředitel Via Salis Christian Biegert.
Dostavba 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem začala v červnu 2021. Nový úsek D4 buduje konsorcium DIVia, jež tvoří firmy Vinci a Meridiam. Via Salis je dceřiná společnost firmy Vinci. Po dostavbě bude konsorcium dálnici a navazující části silnice I/20 provozovat a udržovat 25 let, za což mu stát bude platit.
Stát by měl za využívání nové dálnice zaplatit 17,8 miliardy Kč. Jde o první stavbu dálnice formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru, takzvanou PPP (Public Private Partnership) v České republice. Náklady budou téměř deset miliard Kč bez DPH. Firmy zároveň modernizují 16 kilometrů už zprovozněných částí. V provozu má být celá D4 v prosinci 2024.