Článek
„Od 6. května bylo v ověřovacím provozu, za tu dobu ho využilo 66 plavidel. V předchozích letech ve stejném období to bylo do 20 lodí. Obliba rekreační plavby stále roste, za posledních deset let se počet vůdců malých plavidel zdvojnásobil na nynějších 60 000,“ řekl na dnešním briefingu na Orlické přehradě ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Práce začaly na podzim 2019, původní železobetonovou konstrukci stavbaři vybourali a nahradili novou stavbou. Díky rekonstrukci je možné od letošní sezony převážet delší a těžší lodě, mohou být dlouhé až deset metrů a mít hmotnost do šesti tun. Původní výtah přepravoval maximálně osmimetrová plavidla s hmotností do 3,5 tuny.
Zařízení překonává výšku 70 metrů na 300 metrů dlouhé kolejové dráze. Dělníci dráhu prodloužili zhruba o 12 metrů, což je o více než 2,5 metru na výšku. Díky rekonstrukci může být výtah déle v provozu i v suchých letech, kdy klesne hladina v nádrži. Dříve se stávalo, že kvůli dlouhotrvajícímu suchu musel provoz lodního výtahu předčasně skončit, což nepříznivě ovlivňovalo plavbu.
Podle generálního ředitele Povodí Vltavy Petra Kubaly jde o unikátní zařízení, navržené a konstruované přímo na míru orlické hrázi. „Jeho nové parametry odpovídají parametrům většiny dnešních sportovních a rekreačních plavidel používaných na našich vodních cestách,“ uvedl Kubala. Připomněl i další investice, jako nedávno dokončené prohloubení plavební dráhy v úseku Podolsko – Kořensko, úpravy na vodním díle Kořensko či otevření nového vývaziště v centru Českých Budějovic. „Snažíme se, aby bylo možné při jednom nalodění zvládnout co nejdelší úsek a stávala se tak rekreační plavba co nejatraktivnější,“ dodal Kupka. Postupně má být podle něj také zprovozněno co nejvíc nových přístavišť a doplněna infrastruktura nutná pro další rozvoj plavby.
Kubala upřesnil, že zkušební provoz nového výtahu začal v dubnu a od 6. května na něj navázal takzvaný ověřovací provoz, kdy zařízení začali využívat první rekreanti. Neobsluhovali ho však ještě pracovníci Povodí Vltavy, ale zaměstnanci dodavatele. Dnes po převzetí díla byl zahájen takzvaný trvalý provoz, kdy se mimo jiné rozšířila provozní doba z pěti dnů v týdnu na šest. Zařízení je nyní v provozu v pondělí, ve středu, ve čtvrtek, v pátek, v sobotu a v neděli vždy od 8:00 do 11:00 hodin a od 12:00 do 18:00. Zájemci mohou využít rezervační systém.
Orlická přehrada je největším vodním dílem v zemi. Stavba začala v roce 1954 a hlavní část prací pokračovala až do roku 1961. V minulosti prošla přehrada mnoha zkouškami, těmi nejnáročnějšími byly povodně v letech 2002 a 2006. Tehdy odolala zátěži, se kterou se při jejím budování vůbec nepočítalo. Povodí Vltavy chce na Orlíku vybudovat také bezpečnostní přeliv, který má snížit zatížení vodního díla při extrémních povodních.