Článek
Práce si vyžádaly 122 milionů korun a byly hrazeny z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury, uvedl dnes na dotaz ČTK mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán.
Dělníci v těchto dnech ještě provádějí montážní zkoušky a v pátek od 8:00 bude provoz výtahu zahájen, jak bylo naplánováno. „Modernizovaný lodní výtah není kopie nějakého prototypu nebo kus pocházející z modelové řady, jde o unikátní zařízení navržené a vyrobené na míru,“ uvedl Roldán.
Práce začaly na podzim 2019, původní železobetonovou konstrukci stavbaři vybourali a nahradili novou stavbou. Díky rekonstrukci bude možné od letošní sezony převážet delší a těžší plavidla, mohou být dlouhá až 10 metrů a mít výtlak až šest tun. Současně bude možné od června rozšířit provozní dobu výtahu na šest dní, v květnu se počítá s provozem pět dní v týdnu. Výtah umožní i převážení určitého počtu členů posádky plavidla.
Orlická přehrada je největším vodním dílem v Česku. Stavba začala v roce 1954 a hlavní část prací pokračovala až do roku 1961. V minulosti prošla přehrada mnoha zkouškami, těmi nejnáročnějšími byly povodně v letech 2002 a 2006. Tehdy odolala zátěži, se kterou se při jejím budování vůbec nepočítalo. Povodí Vltavy chce na Orlíku vybudovat také bezpečnostní přeliv, který má snížit zatížení vodního díla při extrémních povodních.