Hlavní obsah

Začala stavba trati z Palmovky do Čakovic, která vrátí do Prahy trolejbusy

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Pražský dopravní podnik (DPP) zahájil stavbu trolejbusové trati z Palmovky přes Prosek a Letňany do Čakovic. Po nové trati bude jezdit trolejbusová linka číslo 58, která nahradí autobusovou linku 140.

Článek

Poslední trolejbusová linka v metropoli ukončila provoz v roce 1972. DPP chystá elektrifikaci také dalších autobusových linek. Podnik je největší městskou firmou a provozuje městskou hromadnou dopravu.

„Začínáme stavět jedenáctikilometrovou linku, a tím navracíme trolejbusový provoz do pražských ulic,“ řekl náměstek primátora pro dopravu a předseda dozorčí rady DPP Adam Schreinherr.

Stavbu trolejového vedení zajišťuje pro DPP za 283,7 milionu korun sdružení firem Elektrizace Praha a OHLA ŽS. Stavba trolejbusové trati by měla trvat asi deset měsíců, v říjnu by podle odhadů DPP měla být trať uvedená do zkušebního provozu. Při výstavbě podnik využije již vybudované asi kilometr dlouhé vedení v Prosecké ulici. Nové vedení vznikne mezi Palmovkou a Kundratkou, Kelerkou a zastávkou Prosecká a mezi terminálem Letňany a obchodním centrem Čakovice.

Trolejbusy budou z trolejí napájeny asi polovinu trati, zbytek pojedou na baterii. Podle technického ředitele DPP – Povrch Jana Šurovského přináší doplnění baterií do trolejbusů nejudržitelnější formu elektromobility pro města typu Prahy. Podobně se vyjádřil i Schreinherr, podle něhož bezemisní trolejbusy budou šetrnější k životnímu prostředí a zajistí plynulejší a tišší jízdu v porovnání s autobusovou dopravou.

Provoz na lince budou zajišťovat nové trolejbusy. DPP vypsal v roce 2021 veřejnou zakázku na dodávku 15 kloubových bateriových trolejbusů. Vítěz tendru by měl být podle Schreinherra znám v následujících dnech. Podle Šurovského ovlivní dodávka vozů termín zahájení provozu nové linky.

V lokalitě jezdila trolejbusová linka od roku 1952 do roku 1965, informoval Šurovský. Trať tehdejší trolejbusové linky začínala v zastávce U Kříže a vedla Proseckou ulicí přes Krocínku k nádraží v Čakovicích. Podle něj sloužila především k přepravě dělníků do továren. Od roku 2018 byla linka s číslem 58, spojující Palmovku a Letňany, ve zkušebním provozu. Většinu trasy vůz poháněly baterie.

Praha s DPP chystá elektrifikaci dalších linek. Náměstek primátora Petr Hlubuček uvedl, že do roku 2030 by mělo být alespoň 75 procent vozového parku autobusů DPP nahrazeno bezemisními elektrobusy, bateriovými trolejbusy a nízkoemisními autobusy. Trolejbusy by měly jezdit například na lince 119 na letiště v Ruzyni. Podle předsedy představenstva a generálního ředitele DPP Petra Witowského je aktuálně soutěž na dodavatele vozů pro zajištění provozu na trati. Elektřinou poháněné vozy by měly jezdit i na linkách 131, 134, 137, 176 a 191.

Do ulic Prahy trolejbusy vyjely v srpnu 1936. První linka vedla z tramvajové vozovny Střešovice přes Ořechovku a Hanspaulku ke kostelu svatého Matěje nedaleko Šárky. Poslední trolejbusová linka, která jezdila na Strahov, ukončila provoz na podzim roku 1972.

Doporučované