Hlavní obsah

Výstavu falzifikátů uměleckých děl doplní nejslavnější padělek v dějinách

Foto: NG Prague

Ilustrační foto.

Výstava Falza? Falza!, která ve Šternberském paláci na pražských Hradčanech ukazuje české i zahraniční falzifikáty významných uměleckých děl, bude doplněná o další artefakty.

Článek

Jedním z nich je nejznámější falzum v dějinách malířství, Emauzští učedníci od Hana van Meegerena z roku 1937. V tiskové zprávě to dnes uvedla mluvčí pořádající Národní galerie Praha Eva Sochorová. Druhým nově vystaveným dílem je kuriózní kopie falza Emauzských učedníků, kterou nevědomě vytvořil malíř Josef Steiner.

Obraz Emauzští učedníci zakoupilo roku 1938 rotterdamské Museum Boijmans Van Beuningen jako pravé mistrovské dílo Johannese Vermeera van Delft. Odborníci na holandskou malbu 17. století tehdy uváděli, že jde o chybějící článek mezi umělcovými historickými a žánrovými kusy.

Han van Meegeren, povzbuzen úspěchem při prodeji Emauzských učedníků, následně namaloval dalších šest děl vydávaných za Vermeerova, mezi nimi také plátno Kristus a cizoložnice, které je již k vidění ve Šternberském paláci. Během soudního procesu krátce po druhé světové válce se van Meegeren přiznal, že všechny tyto obrazy pocházejí od něj. Emauzští učedníci jsou ze všech jeho padělků Vermeera nejzdařilejší; jde patrně o nejslavnější padělek v dějinách malířství.

Spolu s tímto obrazem výstavu doplní další zápůjčka, tentokrát z tuzemské soukromé sbírky. Jde o kopii Emauzských učedníků od malíře Josefa Steinera (1910 až 1981). Steiner pracoval pro rod Sternbergů a kopii vytvořil podle domnělého originálu ze 17. století. Po druhé světové válce se však ukázalo, že předloha Emauzští učedníci, považovaná za dílo holandského malíře Johannese Vermeera van Delft, je ve skutečnosti padělkem od van Meegerena. Jde tedy o kuriózní kopii falza, kterou nechal namalovat hrabě Jiří Sternberg (1888 až 1965), jenž byl velkým Vermeerovým obdivovatelem. Kopie vznikla krátce před tím, než vyšlo najevo, že její předloha je falzum.

Výstava se koná ve Šternberském paláci do začátku května, podle mluvčí ji od otevření koncem loňského listopadu vidělo již přes 11.000 návštěvníků. Lidé zde mohou vidět falzifikáty významných uměleckých děl z období od 15. do poloviny 20. století a mohou je porovnat s originály a dozvědět se o metodách jejich odhalování. Národní galerie Praha zájemcům nabízí také možnost zkusit falešné umělecké dílo odhalit. Na výstavě je připravený také doprovodný program, který tvoří přednášky, workshopy, tvůrčí ateliéry a herny pro děti i dospělé a komentované prohlídky výstavy.

Související témata:

Doporučované