Hlavní obsah

Vedení Prahy schválilo studii Nákladového nádraží Žižkov a vypsání soutěží

Foto: město Praha

Nákladové nádraží. Ilustrační foto.

Radní schválili urbanistickou studii, podle níž vznikne nová čtvrť v areálu Nákladového nádraží Žižkov. Rozhodli i o přípravě architektonických soutěží na školu v budově nádraží a na veřejná prostranství včetně velkého parku.

Článek

O studii v posledních několika letech jednali zástupci magistrátu, Prahy 3 i soukromých investorů, kteří plánují v rozsáhlém areálu stavět. Těmi jsou firmy Central Group, Penta Real Estate, Sekyra Group nebo Finep.

Společnost Central Group se stavbou prvních domů začala v severozápadní části areálu, pro stavbu na většině areálu je však nejprve potřeba změnit územní plán. Změnu město připravuje od roku 2009, dnes schválená studie má sloužit jako podklad pro její schválení a oba dokumenty by měly korespondovat. Studie poslouží také k přípravě smluv s developery, které zahrnují sjednané finanční příspěvky městu nebo rozvržení veřejné infrastruktury.

Podle studie má v nové čtvrti v budoucnu žít až 15.000 obyvatel, mají tam vzniknout parky a několik školských zařízení včetně základní školy ve funkcionalistické budově nádraží. Na tu město uspořádá architektonickou soutěž. Soutěž město vypíše také na návrh parku, který má vzniknout ve střední části území, a dalších veřejných prostranství. Na severním okraji území podél Malešické ulice vznikne podle plánů magistrátu tramvajová trať. Nová Jarovská ulice čtvrť napojí na budoucí úsek městského okruhu.

Podle dřívějších informací má město předjednané smlouvy s developery, kteří městu na infrastrukturu přispějí asi 852,3 milionu korun. Dalších zhruba 702,8 milionu investují podle vyjádření náměstka primátora Petra Hlaváčka (za TOP 09) sami developeři, a to formou přenechání pozemků pro základní školu, vybudování náměstí a parků a výstavby školek pro 650 žáků.

Začátkem roku na jednání zastupitelů návrh změny územního plánu kritizovali zástupci petice místních obyvatel s 3600 podpisy. Návrh podle nich nezahrnuje dostatek prostoru pro školy, parky a další občanskou vybavenost, hustota obyvatel má být příliš velká a město neřeší zvýšenou dopravní zátěž, kterou nová čtvrť přinese.

Samotnou funkcionalistickou budovu nádraží vlastní České dráhy, které v minulosti s developerskou firmou Sekyra Group vytvořily společný podnik Žižkov Station Development, jenž má na budovu nádraží předkupní právo. Město nyní zvažuje, zda část budovy odkoupí, nebo zda založí společný podnik s firmou Sekyra Group zaměřený na revitalizaci nádraží a jeho přeměnu na kulturní a společenské centrum. Podle dřívější dohody by ve funkcionalistickém nádraží mělo být sídlo Národního filmového archivu, kulturní a společenské prostory nebo základní škola. Sekyra Group tam pak chce kromě toho vybudovat byty a komerční prostory.

Doporučované