Článek
Roboty čeká herní dráha, na níž musí udržet balanc i tempo, popsali zástupci ČVUT v dnešní tiskové zprávě. Letos se soutěže zúčastnilo 132 týmů. Z listopadových kol postoupilo 32 skupin středoškoláků, tři získaly tzv. „divokou kartu“ a do finále se zapojí i dva týmy z bakalářského programu Kybernetika a robotika.
Studenti měli letos za úkol postavit ze stavebnice LEGO Mindstorms robota, který autonomně projede rovnou dráhu s proměnlivým sklonem, a to bez vodicí čáry. Robot musí zároveň na své plošině udržet vozíček, přičemž body získává za překonávání překážek s vozíkem i bez něj.
„Soutěžní týmy nás překvapily, protože se jim podařilo vymyslet vskutku originální konstrukční řešení, ne pouze kyvadlo, o němž jsme při návrhu uvažovali my. I proto jsme se letos opět rozhodli zařadit do soutěže vedlejší kategorii, která hodnotí design robota, respektive originálnost řešení, a to jak po hardwarové, tak softwarové stránce,“ uvedl dnes organizátor soutěže Martin Hlinovský z katedry řídicí techniky Fakulty elektrotechnické ČVUT.
Finále organizátoři rozdělili do dvou částí. V první odjedou všichni roboty tři jízdy po herní dráze, 16 nejlepších se poté utká vyřazovacím způsobem.
Lidé mohou páteční finále sledovat on-line, akce začne v poledne. Součástí bude i program v režii studentů kybernetiky a robotiky. Ti ukážou například humanoidního legorobota Ludvíka či robotického pianistu.
Odměnou pro tři vítězné týmy Robosoutěže je možnost studovat v programu Kybernetika a robotika bez přijímacích zkoušek. Organizátoři už v listopadu uvedli, že na letošní dvanáctý ročník soutěže dopadla pandemie covidu-19. Přihlásilo se méně týmů než obvykle. Loni byla kvůli pandemii soutěž zrušena.
ČVUT v jarních měsících tradičně pořádá i verzi soutěže pro základní školy. Cílem obou akcí je popularizace informatiky a robotiky.