Článek
S nedostatkem řidičů se dopravní podniky potýkají dlouhodobě. „Jednou z hlavních příčin nedostatku řidičů je jejich vysoký průměrný věk, který se pohybuje mezi 47 a 50 lety. Poměrně hodně řidičů nám tedy odchází do starobního důchodu nebo odejdou předčasně z důvodu zdravotní nezpůsobilosti,“ uvedl předseda sdružení Tomáš Pelikán.
V současné době se po ukončení protikoronavirových opatření, která částečně omezila i dopravu, podle něj problémy ještě prohlubují. „V době, kdy platila různá omezení, se naše dopravní výkony snížily a někteří šoféři odešli do jiných odvětví. V regionech, kde je například průmyslová výroba, se dopravci doslova přetahují o zaměstnance s velkými výrobními závody,“ řekl Pelikán.
Některé dopravní podniky tak hlásí ve svých řadách podstav řidičů. Část z nich se podle sdružení navíc potýká s vysokou nemocností řidičů, kteří jsou v dlouhodobé pracovní neschopnosti.
„Dopravní podniky intenzivně pracují na získávání nových řidičů, lákají je na náborové příspěvky a další zajímavé zaměstnanecké benefity. Například v Praze se bude 15. června konat Informační den, kde získají všechny potřebné informace zájemci o práci řidiče autobusu,“ řekl předseda představenstva Dopravního podniku města Jihlavy Radim Rovner.
Čeští dopravci dlouhodobě upozorňují na nedostatek řidičů. V nákladní i osobní dopravě jich působí kolem 120.000, podle dopravců jich ovšem chybí desetitisíce. Podle loňských statistik sdružení dopravců Česmad Bohemia postrádají kamionoví dopravci kolem 15 tisíc řidičů, další by byli schopni téměř okamžitě zaměstnat i autobusoví přepravci.