Hlavní obsah

SŽ dokončila architektonickou studii terminálu Praha východ pro rychlodráhu

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Správa železnic dokončila architektonickou studii připravovaného terminálu pro vysokorychlostní trať Praha východ u Nehvizd. Po úpravách by terminál měl být prostornější. Nyní pokračují práce na dokumentaci pro územní rozhodnutí.

Článek

Terminál bude součástí připravovaného úseku z Prahy Běchovic do Poříčan, který spojí Prahu s Brnem a také Hradcem Králové. První část by se měla začít stavět v roce 2025.

Správa železnic vítězný architektonický návrh pro nový terminál rychlodráhy v lednu, konkrétně od autorského dua Jiří Opočenský a Štěpán Valouch. Šlo o první architektonickou a urbanistickou soutěž na terminál rychlodráhy v Česku. Nyní správa společně s architekty pracovala na dopracování soutěžního návrhu. Zapracovány byly podle správy například připomínky místních samospráv a dále návrhy zástupců francouzských státních drah SNCF, se kterýma česká Správa železnic na přípravě rychlodráh v Česku spolupracuje. Dalším důvodem pro úpravy návrhu byly také pokračující práce na dokumentaci pro územní rozhodnutí úseku vysokorychlostní tratě Polabí, jejíž součástí by terminál měl být.

V dopracované studii přibyl například nový severní vstup do přestupního uzlu, který by podle správy měl zlepšit dostupnost terminálu pro pěší z obce Nehvizdy. Nové jsou rovněž lávky pro zlepšení přístupu na nástupiště z parkoviště. Terminál je také podle správy oproti původnímu návrhu prostornější, aby měl dostatečnou kapacitu pro přepravní poptávku. Na nástupištích budou zároveň zřízeny čekárny. Součásti terminálu budou také cyklostojany a uzamykatelné boxy a zařízení pro dobíjení elektrických kol. U každého pátého parkovacího místa by pak měl být k dispozici stojan na dobíjení elektromobilů.

Připravovaný terminál, zatím s pracovním názvem Praha východ, bude sloužit zejména obyvatelům severovýchodní částí Středočeského kraje a okolí Prahy. Stanice by jim měla umožnit využívání vysokorychlostní železnice bez nutnosti cestovat do centra metropole. Na terminálu bude fungovat pravidelná železniční doprava do centra Prahy, kam by cesta měla trvat asi 15 minut, a také do dalších měst. Správa si od vybudování terminálu slibuje také impuls k rozvoji okolního území. Další rozvoj lokalit v jeho sousedství však bude mít plně na starosti místní samospráva.

Terminál bude součástí připravovaného úseku z Prahy Běchovic do Poříčan. Ten patří mezi nejrozpracovanější projekty v rámci přípravy rychlodráh v Česku, správa k něm vyhlásila zakázku na zpracování dokumentace k územnímu řízení. Stát dále ve zrychleném režimu připravuje úseky rychlotratí Přerov (Prosenice) - Ostrava - Svinov na páteřním tahu mezi Prahou, Brnem a Ostravou, úsek Brno (Modřice) - Vranovice na tahu Brno - Vídeň/Bratislava a také dva úseky mezi Prahou a Drážďany.

Výstavba vysokorychlostních tratí by měla výrazně navýšit kapacity současné železniční sítě a také zrychlit spojení na vytížených tratích. O výstavbě se v Česku hovoří už od devadesátých let, přípravy však začaly až v posledních letech.

Související témata:

Doporučované