Hlavní obsah

Stavba trolejbusové trati z Veleslavína na letiště vyjde na 354,5 milionu korun

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Stavba trolejbusové trati pro linku číslo 119 z pražského Veleslavína na Letiště Václava Havla vyjde dopravní podnik (DPP) na 354,5 milionu korun. Trať vybuduje společnost Elektrizace železnic Praha (EŽP).

Článek

ČTK to dnes sdělila mluvčí DPP Aneta Řehková. Výstavba potrvá 15 měsíců a podnik ji plánuje zahájit letos na konci listopadu. Podle serveru zdopravy.cz porazila EŽP v tendru o zhruba pět milionů korun společnost Elektrotechnika.

„Vysoutěžením zhotovitele a podpisem smlouvy s ním jsme se významně přiblížili samotnému zahájení výstavby infrastruktury pro druhou pražskou trolejbusovou linku. Plánujeme ji začít nejpozději do konce letošního listopadu stavbou nové měnírny v naší garáži Řepy. Pevně věřím, že první cestující by se na ní mohli v rámci zkušebního provozu svézt na konci prvního čtvrtletí 2024,“ uvedl generální ředitel DPP Petr Witowski.

Troleje budou pouze na polovině trati. V té druhé pojedou trolejbusy na baterii. Vedení začne v autobusovém terminálu Nádraží Veleslavín a povede Evropskou ulicí a dále ulicí K Letišti, kde bude ukončeno před kruhovým objezdem u Terminálu 3. Ve směru do města se trolejbusy k vedení připojí v zastávce Terminál 3 a vedení povede nepřerušovaně až na autobusový terminál na Veleslavíně. Na trati vznikne 11,6 kilometru trolejového vedení.

Vybudováno bude také nabíjecí místo v obratišti u letiště a v garáži Řepy. Kromě toho vzniknou tři nové trolejbusové měnírny, a sice v garážích Řepy a tzv. kontejnerové na Nádraží Veleslavín a v obratišti letiště. Část trolejového vedení se bude napájet také z nové měnírny Dědina, kterou DPP staví v souvislosti s prodloužením tramvajové trati z Divoké Šárky na Dědinu.

DPP na linku mezi Nádražím Veleslavín a letištěm bude nasazovat nové velkokapacitní tříčlánkové bateriové trolejbusy, kterých nakoupí dvě desítky. První by se měl v Praze objevit na konci příštího roku. Vzhledem k tomu, že půjde o zcela nový typ, bude muset nejdříve najezdit 10 000 kilometrů bez cestujících a pak dalších 20 000 kilometrů ve zkušebním provozu s cestujícími. Teprve potom bude připuštěn pro běžný provoz.

Před zhruba dvěma týdny uvedl podnik do provozu po pěti dekádách první trolejbusovou linku, která jezdí z Letňan do Čakovic. Elektřinou poháněné vozy by měly jezdit rovněž na linkách 131, 134, 137, 176 a 191. Nejdále z nich je elektrifikace linky 137 v úseku mezi stanicemi Na Knížecí a U Waltrovky, kde je nyní příprava stavby v procesu společného územního a stavebního řízení.

Do ulic Prahy trolejbusy vyjely v srpnu 1936. První linka vedla z tramvajové vozovny Střešovice přes Ořechovku a Hanspaulku ke kostelu svatého Matěje nedaleko Šárky. Poslední trolejbusová linka, která jezdila na Strahov, ukončila provoz na podzim roku 1972.

Doporučované