Článek
Pod taktovkou hudebního ředitele Státní opery Andrije Jurkevyče v titulní roli alternují gruzínský barytonista Nikoloz Lagvilava a Štěpán Drobit. Inscenace vznikla v koprodukci se Slovenským národním divadlem. Scénografii vytvořil Petr Vítek a kostýmy navrhla Dana Haklová. ČTK dnes o tom informovala mluvčí Opery Národního divadla a Státní opery Kateřina Motlová.
V opeře Nabucco Verdi zhudebnil biblický námět ze Starého zákona. Babyloňané pod vedením krále Nabuchodonozora (Nabucco) vtrhnou do Jeruzaléma, zničí Šalamounův chrám a židovský národ odvedou do zajetí. Židovský bůh Jehova potrestá krále tím, že na něj sešle kletbu šílenství. Nabucco, který musel čelit i intrikám své domnělé starší dcery Abigail, rozpozná svoji vinu, uzná sílu a velikost Jehovy a vrátí židům svobodu.
„Je to velmi důležité, dalo by se říci epochální dílo, jak pro hudební divadlo, tak z hlediska společenského. Je relevantní pro období, ve kterém se nyní nacházíme, pro lidi, kteří jsou na cestě duchovního hledání, nebo pro ty, kteří takový podnět potřebují. Duchovní hledání jednotlivých postav této opery, celých národů, které je popsáno jak v bibli, tak v tomto operním díle, by nemělo nechat nikoho lhostejným – od diváků až po účinkující,“ uvedl hudební ředitel Státní opery Jurkevyč.
Abigail ztvární Jihokorejka Lilla Lee v alternaci s ukrajinskou sopranistkou Oksanou Nosatovou, Fenenu zpívají Markéta Cukrová a Stanislava Jirků, jako Ismael vystoupí Richard Samek a Josef Moravec, jako Zachariáš se představí bulharský basista Ivo Stánčev a Moldavan Iurie Maimescu. Druhým dirigentem této operní produkce bude Piotr Staniszewski, který povede orchestr v některých reprízách.
Jednou z nejznámějších částí celého díla je takzvaný Sbor Židů (Va, pensiero), který se stal vedle Triumfálního pochodu z Verdiho Aidy jeho nejpopulárnější melodií. Ve Verdiho době se stala symbolem odporu Italů proti rakouské nadvládě, neoficiální národní hymnou tehdy ještě nesjednocené a nesvobodné Itálie, a roli politického apelu si udržela dodnes. Verdiho libretista Temistocle Solera našel inspiraci v Žalmu 137.
Na žalmech a biblické symbolice založil svou koncepci současné inscenace také režisér Pilař. „Pod slupkou fascinujících a velkolepých sborových scén se odehrává nadčasové rodinné drama, které v naší inscenaci pojmenováváme metaforou pouště. Ta postupně zachvacuje scénický prostor inspirovaný Pergamonským muzeem v Berlíně,“ sdělil.
Verdiho operu Nabucco uvedlo Národní divadlo před šesti lety v režii Josého Cury. Premiéra se konala v Hudebním divadle Karlín, kde dočasně soubor vystupoval kvůli rekonstrukci své historické budovy Státní opery. V roce 2018 se také uskutečnilo nezvyklé ztvárnění opery Nabucco pod širým nebem na pražském Vypichu.