Článek
V pořadí je to osmý úsek sítě vysokorychlostních tratí, na který projektant připraví technický návrh. ČTK to dnes v tiskové zprávě sdělil mluvčí Správy železnic Jan Nevola. Cena zakázky je podle něj 105 milionů Kč bez DPH a podrobnosti by měly být v nejbližší době zveřejněny ve Věstníku veřejných zakázek.
Rychlodráha na území hlavního města je součástí připravované vysokorychlostní železnice mezi Prahou, Brnem a Ostravou. Na pražský úsek zároveň naváže už projektovaná trať v Polabí, kterou v budoucnu budou využívat i vlaky směřující na Pardubice, Hradec Králové nebo na Vratislav v Polsku.
Dodavatel nyní poptávané dokumentace na pražskou trať podle Správy železnic zpracuje také dokumentaci pro posouzení vlivů stavby na životní prostředí EIA, digitální model trati a návrh její spolehlivosti a bezpečnosti. Součástí zakázky je rovněž návrh čtvrté traťové koleje mezi pražskými stanicemi Libeň a Běchovice a zázemí pro údržbu vysokorychlostních vlaků ve Strašnicích, doplnil mluvčí.
Vysokorychlostní trať v Praze má být dvoukolejná a má být vybavena evropským zabezpečovačem ETCS. Vlaky budou v pražském úseku jezdit rychlostí mezi 160 až 240 kilometrů v hodině. Dokončení dokumentace pro územní rozhodnutí předpokládá Správa železnic v roce 2025 a samotná stavba by podle ní měla začít v roce 2029.
Stát si od výstavby vysokorychlostních tratí slibuje výrazné navýšení kapacity železniční sítě a zrychlení spojení na vytížených tratích. O výstavbě se v Česku hovoří od 90. let, přípravy však začaly až v posledních letech. Vysokorychlostní železnice má v budoucnu vést mezi Prahou a Drážďany, dále mezi Prahou a Brnem a na koridoru mezi Ostravou a Prosenicemi.
V současnosti je na českých železnicích maximální povolená rychlost 160 km/h. Nejrychlejší trasy připravovaných rychlotratí by v budoucnu měly umožnit maximální rychlost až 320 km/h, další části jsou připravovány pro rychlost okolo 200 km/h.