Článek
Vítězem tendru je sdružení Sudop Praha, Egis Rail, Mott MacDonald a Mott Macdonald Limited. Dnes o tom v tiskové zprávě informoval mluvčí Správy železnic Jan Nevola. Hodnota zakázky je téměř 285 milionů korun bez DPH. Úsek je součástí připravované rychlodráhy z Prahy do Brna. Stavba tratě by měla začít v roce 2027.
Úsek navazuje na projektovanou trať Polabí z Prahy do Poříčan. „Harmonogram prací předpokládá získání územního rozhodnutí v roce 2025. Stavba samotná by pak měla začít zhruba o dva roky později,“ uvedl Nevola. Projektanti aktuálně připravují víc než 300 kilometrů nových tratí. Pokračují také projekční práce pro dva terminály VRT – Praha východ a Roudnice nad Labem.
Správa železnic zakázku zadala pomocí metody Best Value, která má zdůraznit odbornost dodavatelů. „Správa železnic pomocí této metody stanovila také důležité projektové cíle, které zahrnovaly ohleduplnost stavby ke svému okolí a životnímu prostředí. Trať by měla také v co největší míře splynout s krajinou,“ doplnil Nevola. Součástí smlouvy je kromě dokumentace pro územní rozhodnutí i zpracování dokumentace vlivů záměru na životní prostředí (EIA).
Správa železnic při přípravách vysokorychlostních tratí vybrala pět úseků, jejichž příprava bude ve zrychleném režimu. Jde o úseky Praha Běchovice - Poříčany, dále Přerov (Prosenice) - Ostrava - Svinov na páteřním tahu mezi Prahou, Brnem a Ostravou a úsek Brno (Modřice) - Vranovice na tahu Brno - Vídeň/Bratislava a dva úseky mezi Prahou a Drážďany.
Výstavba vysokorychlostních tratí by měla výrazně navýšit kapacity železniční sítě a zrychlit spojení na vytížených tratích. Trať bude sloužit výhradně pro osobní dopravu, vlaky po ní budou jezdit rychlostí 320 km/h. Cesta mezi Prahou a Brnem se po dokončení celé trati zkrátí na jednu hodinu.
Podle materiálu ministerstva dopravy, zveřejněného loni v dubnu, měla příprava vysokorychlostních železničních tratí v Česku loni stát více než půl miliardy korun a v dalších čtyřech letech dohromady 3,8 miliardy Kč. Se samotnou stavbou prvních úseků tratí se podle materiálu počítá nejdříve od roku 2026. Dříve Správa železnic uváděla rok 2025. Jednotlivé úseky budou podle materiálu stát desítky miliard korun. Stát počítá s tím, že na stavbu využije dotace z evropských fondů.