Článek
Letošní osmý ročník mezinárodní sochařské akce se v metropoli rozrostl o prostor mezi hradbami Vyšehradu nebo před Kongresové centrum Praha. Akce, která dělá z parků, náměstí, ulic a dalších veřejných prostranství galerii pod širým nebem, se uskuteční celý rok, ale na Vyšehradě do 30. září.
„Festival se nesoustředí jen na centra a frekventovaná místa. Naopak instalace mimo hlavní tepny umožňují vytvořit nové optické dominanty a oživit i méně známá místa. Umělecká přehlídka je komukoli a kdykoli volně přístupná, a tak si díla lidé mohou přijít prohlédnout klidně i uprostřed noci,“ uvedla za pořadatele informovala Karolína Dědková.
V prostorách Vyšehradských sadů se letos objevily trpasličí postavy Kurta Gebauera a Lvice Jaroslava Róny, který je odborným garantem festivalu. Okolí Kongresového centra získalo nový rozměr díky dílům Dvaja a Nenažranec od slovenského sochaře Andreje Margoče a kulovitému Viru Michala Trpáka. Dvě křesla Alexandry Koláčkové byla nainstalovaná u skleněné fasády Kongresového centra již v loňském roce, díky čemuž se stala orientačním bodem pro tisíce uprchlíků z Ukrajiny procházejících Kongresovým centrem při registraci v ČR.
Sculpture Line podle pořadatelů dává příležitost vyniknout nejmladší tvůrčí generaci. Svoji imaginaci a sochařské schopnosti předvádějí Barbora Masaříková, Simona Krausová, Josefina Jonášová a Aneta Filipová.
V regionech mimo jiné zelené dveře Johannesa Pfeiffera zdobí betonovou stěnu pod bazénem hotelu Thermal v Karlových Varech, dřevěná loď Martina Steinerta se posunula proti proudu Vltavy do Davle a v Hradci Králové se lidé mohou osvěžit u sochy-studánky Reinera Festa. V Pardubicích se nacházejí Manty Michala Trpáka a před sportovní halou v Dolní Břežanech se usadila figura Jakuba Flejšařa. Lesklý Archimedon II od Lukáše Raise se již několik týdnů vyjímá před budovou velvyslanectví České republiky v Lucemburku. Více informací je k dispozici na webu www.sculptureline.cz.
První ročník Sculpture Line se uskutečnil v roce 2015 a iniciovali jej sami umělci, kteří cítili potřebu svá díla vytrhnout ze sterilního prostředí galerie a nabídnout je širokému publiku. V uplynulých ročnících zaujala například pětimetrová socha bronzového opičáka s názvem King Kong Balls francouzského umělce Denise Defrancesca či klíčová socha Jiřího Davida Revoluce vytvořená z 80.000 klíčů.