Hlavní obsah

Robert Gabris ve výstavě v Praze ukazuje, jak podle něj většiny vnímají menšiny

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Jako doprovodný program festivalu Prague Pride se ode dneška koná výstava ve venkovní galerii Artwall, která se nachází na zdi na nábřeží Kpt. Jaroše a Edvarda Beneše v Praze.

Článek

Slovenský umělec Robert Gabris v ní představuje zkušenosti příslušníka sexuální menšiny a zároveň etnické skupiny odmítané podle něj značnou částí většinové společností. Výstava se jmenuje Insectopia a potrvá do 15. září.

K pochopení autorova záměru odkazuje kurátorka výstavy Zuzana Štefková na pasáž z knihy Sister Outsider, v níž vzpomíná afroamerická feministická básnířka, autorka a aktivistka Audre Lordeová na svou dětskou zkušenost s rasistickým přístupem příslušnice většiny. Když si od ní bílá žena v newyorském metru znechuceně odsedne, domnívá se Lordeová, že příčinou odporu středostavovské paničky musí být nějaký hmyz – asi šváb – lezoucí mezi nimi na sedadle. Teprve pak dítěti došlo, že ona sama je tím, kvůli komu si žena odsedla.

Výstava Insectopia také vychází z životní zkušenosti příslušníka menšiny. Těžištěm je umělcovo vlastní tělo, prostřednictvím kterého zaznamenává prožitek jakéhosi odlidštění na základě své romské a queer identity. Umělcovo tělo omotané provazy a doplněné bambusovými tyčemi připomíná zvětšený hmyz v entomologické sbírce nebo exponát v antropologickém muzeu. Napětí mezi „lidským a nelidským“ doplňuje série kreseb na hedvábí vytvořených pomocí otisků částí autorova těla, jako jsou ruce, prsty, uši a genitálie.

V rámci výstavy Insectopia spojuje Gabris všechny tyto komponenty do příběhu dvojí marginalizace – zkušenosti příslušníka sexuální menšiny a zároveň etnické skupiny odmítané značnou částí většinové společností.

Robert Gabris se narodil v roce 1986 v Hnúšti na Slovensku. Po bakalářském studiu scénografie na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě studoval na Akademii výtvarných umění ve Vídni. Ve své tvorbě, pohybující se mezi konceptuální kresbou, instalací a videem, často tematizuje průsečíky marginalizovaných identit.

Gabris vystavoval na kolektivních i sólových výstavách například v Šanghaji, Bangkoku i Rize. České publikum se s jeho dílem mohlo setkat na bienále Ve věci umění (2020 a 2022), v galerii Artivist Lab (2019) nebo v Moravské galerii v Brně (2017). V roce 2021 se Gabris stal laureátem Chalupeckého ceny se svou instalací nazvanou Error.

Související témata:

Doporučované