Hlavní obsah

Ředitelé škol se mohou od září vzdělávat v novém kvalifikačním programu

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Naučit se zavádět změny a inovace ve vzdělávání a podporovat pedagogy ve výuce budou moci ředitelé a další vedoucí pracovníci škol v novém kvalifikačním programu s názvem Lídr školy.

Článek

Od září do něj může nastoupit až sto lidí. Pilotní projekt připravilo ministerstvo školství ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR (NPI) a organizací Učitel naživo. Zájemci se mohou do programu na příští školní rok hlásit do 30. června.

Nový program by měl klást důraz na zajištění kvality výuky a dopad školy na děti. Zaměří se proto nejen na provozně-právní agendu, ale hlavně na posílení schopnosti ředitelů vést pedagogický sbor. Spadat bude pod Národní pedagogický institut ČR. Jeho inovativní prvky vycházejí z programu Ředitel naživo, který nabízí organizace Učitel naživo jako rozvojové studium pro dvojice z vedení škol.

Zlepšení přípravy i práce ředitelů je podle ministra školství Petra Gazdíka (STAN) cestou ke změně českého školství. „Ředitelé školy se musí stát lídry pedagogického procesu, ne těmi, co jsou tu pro papíry, účetnictví, zákony, právní věci a smlouvy,“ řekl. Jen inspirativní ředitel podle něj může v budoucnu skvěle připravovat žáky na občanský i profesní život.

Pilotní program bude mít 270 hodin v délce dvou let, popsal ředitel organizace Učitel naživo Martin Kozel. Délka kurzu je podle ředitele NPI Ivo Jupy zhruba dvojnásobná ve srovnání s většinou stávajících kvalifikačních programů. Zájemci o pilotní projekt už obsadili asi třetinu míst, které jsou v něm k dispozici od září, řekl.

Podle ředitele odboru řízení a podpory regionálního školství Jana Mašuty má úřad v plánu počet účastníků od podzimu 2023 ještě navýšit. Místo stovky by se jich pak mohlo přihlásit 200, řekl. Dodal, že v současnosti prochází kvalifikačními programy pro ředitele každý rok asi 600 lidí. Podle Gazdíka je cílem jejich počet do budoucna zvýšit zhruba na 1000.

V ČR je podle statistik ministerstva okolo 5350 mateřských, 4250 základních a 1300 středních škol.

Oproti ředitelům v jiných evropských zemích uvádějí čeští ředitelé v průzkumech nadprůměrný stres z pracovní zátěže a jsou relativně málo spokojení se svojí profesí. Až 40 procent svého času tráví administrativou, které ředitelé z ostatních zemí Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) věnují průměrně 27 procent času. Na vedení školy a pedagogů mají ředitelé škol v ČR kolem 22 procent času, tedy méně než jejich kolegové například v Estonsku, Nizozemsku nebo Velké Británii, vyplývá z dostupných dat.

Související témata:

Doporučované