Hlavní obsah

Provoz veřejné dopravy vyjde Prahu v příštím roce na 19,15 miliardy

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Provoz pražské integrované dopravy (PID) vyjde hlavní město v příštím roce na území metropole na 19,15 miliardy korun, což je meziročně více. Vyplývá to ze schváleného rozpočtu města na příští rok.

Článek

V systému PID je integrována pražská a středočeská veřejná doprava, které tak fungují jako jeden celek. Na jejím financování se podílejí oba kraje, každý ji financuje na svém území.

Celková suma, kterou bude město muset na veřejnou dopravu vynaložit, dosahuje meziročního nárůstu o více než 1,56 miliardy korun. Částka zahrnuje tzv. předfinancované státní dotace, které by měly být 297,94 milionu korun.

Největší část peněz půjde dopravnímu podniku (DPP) v rámci tzv. kompenzací. Na ně město vydá asi 16,76 miliardy korun, což je meziročně o zhruba 1,5 miliardy korun více. V příštím roce se zvýší počet odjetých kilometrů, které si město u podniku objednává. Bude to 180,229 milionu tzv. vozokilometrů, což je o asi 5,4 milionu meziročně víc. Počet kilometrů se zvýší u metra, tramvají i autobusů.

Na příjmy v MHD má vliv koronavirová pandemie, kdy kvůli ní klesl počet jak tuzemských cestujících, tak turistů. S úbytkem cestujících je spojen propad tržeb. „Do návrhu rozpočtu na rok 2022 jsou započteny předpokládané výnosy z jízdného ve snížené výši v porovnání s plánem 2021 a výsledkem prvního pololetí 2021… Podle současné situace se predikce ztrát na tržbách pohybuje až okolo 20 až 25 procent proti roku 2019,“ píše se v dokumentu.

Na běžných výdajích dá město v dopravě více než 24 miliard korun. Proti letošnímu roku jsou navýšeny o dvě miliardy. V investicích to bude 8,29 miliardy korun, nejvíc peněz půjde na stavbu metra D, a to přes čtyři miliardy. V obou částech patří doprava k nejnákladnějším rozpočtovým kapitolám.

Hlavní město bude v příštím roce hospodařit s příjmy a výdaji 92,6 miliardy korun, což je meziročně více. Na investice půjde přibližně 19,68 miliardy.

Doporučované