Článek
Do vozovny se vejde zhruba šedesátka tramvají a revitalizován bude také celý areál. DPP již dokončil výstavbu takzvaného energocentra, které bude vozovnu napájet. Původní stavba musela být kvůli špatnému stavu zbourána. DPP je největší městská firma a provozuje MHD.
„V roce 2019 jsme starou vozovnu odstřelili 120 kilogramy dynamitu a následně postavili nové energocentrum, které jsme stavěli zvlášť. A nyní se pouštíme do stavby vozovny, která bude nejmodernější vozovnou v Praze,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).
V areálu vznikne nová hala pro šedesátku tramvají a dalších 12 se jich vejde na koleje, které budou sloužit pro údržbu. Zrekonstruována bude myčka tramvají, která bude nově využívat recyklovanou dešťovou vodu. Použity budou moderní technologie jako solární panely nebo tepelná čerpadla. Opraven bude rovněž areál vozovny. „Kromě vlastní stavby budeme rekonstruovat všechny povrchy i zelené plochy,“ řekl generální ředitel DPP Petr Witowski.
Rozdíl oproti původní budově bude v uspořádání a provozní technologii. „Změnou oproti praxi bude ta, že jednotlivé haly budou vytápěny na různé teploty, nebo dokonce pouze temperovány. To znamená, že bude nutné s vozy během noční směny pohybovat a dávat je na pracoviště individuálně. Nebude to tak, že všechny vozy zaparkují a pak je lidé obejdou a případně opraví eventuální závady,“ řekl technický ředitel podniku Jan Šurovský. Některé haly budou oproti těm minulým průjezdné.
Vozovna bude první v Praze, která počítá s tím, že v ní budou stát téměř výhradně nízkopodlažní tramvaje. „Což znamená, že veškerou výzbroj má na střeše. Proto je tady bohatě dimenzovaná střecha, aby na ně bylo možné zavěsit všechny technologie a mezi kolejemi nestály stožárky, žebříčky a další zařízení, která tam pak vlastně překážejí,“ řekl Šurovský.
V budoucnu by mohla vzniknout také vozovna v Braníku u nádraží. Městští radní již schválili dokument, na jehož základě začne Pražská developerská společnost spolu s podnikem řešit, zda by mohla v Braníku vzniknout. Podle Witowského se Šurovským má problémy DPP především právě na jihu města. Nová vozovna by ušetřila provozní náklad, tramvaje sem totiž musí jezdit ze vzdálených vozoven.
DPP využívá sedm vozoven, a to Hloubětín, Kobylisy, Motol, Pankrác, Strašnice, Vokovice a Žižkov. Podnik má přes 900 tramvají. Náklady na provoz tramvají se v Praze ročně pohybují přes tři miliardy korun.