Článek
Radní Prahy to na svém dnešním jednání zadali Institutu plánování a rozvoje (IPR). Ten také dostal za úkol vypracovat a projednat návrhy prvních úprav dopravního značení v konkrétních lokalitách.
IPR v roce 2014 zpracoval takzvaný manuál tvorby veřejných prostranství, který od té doby postupně doplňuje. Nová metodika ohledně dopravních značek má být rozšířením původního dokumentu.
„Města v dnešní době jsou skutečně přehlcena značkami, v Praze je to ještě o to citlivější, že tady máme velkou městskou památkovou rezervaci,“ řekl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). Dodal, že manuál se zaměří jednak na estetickou stránku, ale i otázku průchodnosti pro pěší a lidi s kočárky a na vozíku. Materiál má podle něj být dokončený do konce příštího roku.
Náměstek primátora Petr Hlaváček (STAN) dodal, že první úpravy by neměly být jenom v centru, ale i v dalších částech metropole. Otázka má podle něj i bezpečnostní rovinu, jelikož existuje řada průzkumů, podle kterých je lepší mít značek méně, protože pak řidiči dávají větší pozor.
„Cílem zamýšlených změn je zvýšení srozumitelnosti dopravního značení a celkové přehlednosti prostoru,“ stojí v dnes schváleném dokumentu. „Vedlejším produktem materiálu bude formulace doporučení na případné legislativní úpravy, které by přinesly další odůvodněná zlepšení,“ uvádí dále důvodová zpráva k usnesení radních.
Po vytvoření první verze materiálu se souborem doporučených opatření plánuje magistrát úpravy značení vyzkoušet na vybraných místech, kde nebudou nutné stavební úpravy. Výběr lokalit podle dokumentu vznikne ve spolupráci IPR, magistrátních odborů, Technické správy komunikací, městských částí či policie. Hřib řekl, že konkrétní místa pro úpravy chce mít město vybráno do března příštího roku.