Článek
Změna má být součástí širší reformy systému parkovacích zón, o které nyní diskutují strany pražské koalice. Magistrát podle dřívějších vyjádření připravuje také zpoplatnění vjezdu do historického centra v oblasti Malé Strany, Smetanova nábřeží a Křížovnické ulice.
Podle náměstka bylo v Praze od roku 2015 zaregistrováno přes 13 tisíc elektromobilů a ve Středočeském kraji přes pět tisíc, takže zvýhodňovat je při parkování je dlouhodobě neudržitelné. „Elektromobil zabírá stejné parkovací místo jak každé další auto. Jejich majitelé si tedy mohou zaplatit parkování stejně jako majitelé ostatních vozidel,“ uvedl. Dodal, že město v minulosti dostalo za parkování zdarma pro elektromobily pokutu od antimonopolního úřadu.
Hřib dále uvedl, že město elektromobilitu podporuje výstavbou nabíječek. Pro jejich budování například upravuje lampy veřejného osvětlení. „Je dobré si uvědomit, že k těm nabíječkám v ulicích bude samozřejmě nutné pro elektromobily v budoucnu vyhradit sousedící parkovací místa,“ dodal.
Další součástí připravovaných změn v systému zón placeného stání má být podle Hřiba například zavedení zvýhodněného kreditu pro parkování návštěv rezidentů a zrušení přenosných parkovací oprávnění, u kterých je možné měnit registrační značku. Město připravuje také zpoplatnění vjezdu do historického centra města, o jehož přesných parametrech nyní strany koalice rovněž diskutují.
Parkovací zóny se v hlavním městě v moderní podobě poprvé zavedly v roce 1996 v části Prahy 1, kde se snaha o regulaci dopravy objevila už v roce 1982. Následně se rozšířily a fungují v Praze 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 16 a 22. Na parkovném vybere město ročně okolo půl miliardy korun.