Článek
Náklady navíc jsou dané zdražením energií a pohonných hmot nebo zvláštními odměnami pro zaměstnance, které DPP udělil kvůli rekordní inflaci. Vyplývá to z tisku, který dnes schválili pražští radní a o kterém budou ještě hlasovat zastupitelé.
Město ve smlouvách s dopravci zavedlo průběžné dofinancování nejprve z důvodu pandemie koronaviru a nyní kvůli inflaci a výraznému růstu nákladů. „Toto je velmi vážný problém, kterému budou veřejné rozpočty čelit pravděpodobně minimálně během celého letošního roku, tak aby udržely potřebný rozsah služeb pro obyvatelstvo. Ve smlouvách s ohledem na tyto faktory bylo opět sjednáno průběžné dofinancování během roku 2022,“ stojí v dokumentu.
DPP je se zhruba 11 000 zaměstnanci největší městskou firmou a na jeho chod město každoročně vydává více než 15 miliard korun. Podle schváleného dokumentu byly největším nákladem podniku navíc ve druhém kvartálu květnové odměny ve výši 5000 korun pro všechny zaměstnance, které jim měly pomoci s vysokou inflací. Vyšly na zhruba 71,8 milionu korun. Další podobnou odměnu ve výši 6000 korun plánuje podnik v říjnu, což bude znamenat náklad asi 86,1 milionu korun.
Další významnou položkou navíc jsou náklady spojené s růstem cen pohonných hmot, na kterých město podniku zaplatí asi 37,8 milionu korun navíc. Dalších 50 milionů korun půjde na růst mezd zaměstnanců v souladu s uzavřenou kolektivní smlouvou. Od celkové částky pak podnik odečetl tržby z jízdného, které přinesly 89,9 milionu korun nad původní plán. „U ostatních dopravců se neprojevuje nárůst tržeb nad plán, protože ti měli plán o něco vyšší než DPP,“ stojí v dokumentu.
Náklady na smluvní rámec měli podle schváleného dokumentu i další dopravci. V případě železniční dopravy bude město muset dofinancovat asi 13,9 milionu korun a u autobusové mimo DPP asi 33,4 milionu korun. Kromě nárůstu cen energií a pohonných hmot podražily i například pneumatiky a náhradní díly. „Bude proto potřebné minimálně na úrovni Asociace krajů ČR vyvinout maximální úsilí na pomoc ze strany státu, protože tyto scénáře nejsou pro kraje do budoucna únosné,“ píše se v dokumentu..
DPP loni přepravil 48,35 milionu cestujících, což je meziročně o 9,21 procenta méně. Ve srovnání s rokem před pandemií covidu-19 je to pak bezmála o 45 procent cestujících méně. Celkový výsledek hospodaření DPP za loňský rok skončil ziskem 42,59 milionu korun, předloni byl podnik ve ztrátě. Město financuje fungování podniku prostřednictvím takzvaných kompenzací. Loni na ně hlavní město dalo asi 15,2 miliardy Kč a v letošním roce je v rozpočtu vyčleněno více než 16,76 miliardy Kč.