Článek
Spolupráce s metropolí pokračuje, například při plánování stavby záchytných parkovišť P+R, která budou integrována do systému PID. Kraj s Prahou řeší i očekávané dopravní komplikace, která vzniknou při plánovaných uzavírkách, řekl krajský radní pro dopravu Petr Borecký (STAN).
Ve Středočeském kraji se má letos připojit k PID už jen okolí Vlašimi na Benešovsku, Čáslavi na Kutnohorsku a Březnice na Příbramsku. Kompletní integrace pražského a středočeského systému dopravy začala po několikaletých přípravách v roce 2015 zapojením Mělnicka. Výhodou sjednocení je fungování jedné jízdenky na všechny druhy dopravy ve Středočeském kraji i v pražské MHD, jednotný tarif také cestování zlevní a lépe by měla fungovat návaznost spojů.
Vláda chystá rozšíření jednotné jízdenky One Ticket i mimo železnici, výsledkem by měla být jedna jízdenka platná pro všechny druhy veřejné dopravy bez ohledu na dopravce. „Myslím, že my tady máme, jako Středočeský kraj, už poměrně náskok, protože jsme zavedli ve spolupráci s Prahou velmi moderní způsob odbavování cestujících,“ uvedl Borecký. Dodal, že systém přejímá i do značné části Liberecký kraj, hejtmanství jedná s Ústeckým a Pardubickým krajem. Právě středočeský systém by mohl být použit jako pilotní a technologický základ pro celostátní systém, podle Boreckého by v optimistickém případě mohl fungovat za rok, v realistickém za dva.
Hejtmanství od letošního roku plánuje vypisování tendrů na provoz autobusové dopravy na území kraje pro příštích deset let. Některé oblasti, které přímo navazují na linky pražského dopravního podniku, ale zadá podle Boreckého napřímo.
Zásadním rozdílem je podle radního možnost využití bezemisních autobusů. Středočeský kraj a Praha mají podobný počet obyvatel. Kraj má 1,4 milionu, Praha sice podle oficiálních čísel méně, ale podle odhadů včetně trvale nepřihlášených je to podobný počet. Avšak metropole zabírá přibližně 500 čtverečních kilometrů a kraj 11.000 čtverečních kilometrů, navíc je zde členitý terén například na Křivoklátsku nebo v Brdech, což brání většímu rozsahu využití elektrobusů, protože třeba při větším stoupání se rychleji vybíjí baterie. Hejtmanství tedy splní spíše minimální kritéria podílu bezemisní dopravy, v roce 2025 chce mít 50 až 60 takových vozů z celkového počtu 1260.
Představitelé Prahy a Středočeského kraje v pátek podepsali memorandum o spolupráci, které se týká například právě dopravy, životního prostředí i dalších oblastí.