Článek
ČTK to dnes sdělila mluvčí Prahy 2 Andrea Zoulová. Na opatření se radnice shodla s magistrátem, dotčenými městskými firmami či společností JCDecaux, která pro město provozuje přístřešek MHD. Osud a stav chátrající památky nyní řeší také stavební odbor Prahy 2.
Rozhodnutí o uzavření chodníku vzešlo z vyhodnocení rizik souvisejících s aktuálním stavem nádraží, uvedla Zoulová. Nyní bylo podle radnice cílem najít opatření, které by zajistilo bezpečnost kolemjdoucích. Majitel budovy, firma RailCity Vyšehrad nechala v minulosti budovu oplotit, avšak stále bylo možné se dostat do její blízkosti.
Havarijní stav nádraží zároveň řeší odbor výstavby Prahy 2, který s vlastníkem již v minulosti vedl řadu správních řízení a vyzval jej k zabezpečení budovy a zabránění vstupu cizích osob. Obě strany se rovněž přely o prohlídku budovy. Majitel původně nechtěl umožnit úředníkům kontrolu, nakonec k ní ale došlo letos v září. Do budovy tak mohl vstoupit statik a zdokumentovat stav nádraží. „Odbor výstavby tak získá díky odbornému posudku relevantní podklad pro svou další činnost v rámci státní správy,“ dodala Zoulová.
Objekt, který je v soukromých rukou od roku 2007, vlastní od začátku letošního roku přes firmu RailCity Vyšehrad kyperská společnost MIQUELIRA LIMITED. Magistrát se se zástupci majitelů chtěl domluvit na odkupu budovy nebo na směně za městské pozemky. Dosáhnout dohody se zatím nepodařilo. Zástupci magistrátu dříve mluvili rovněž o možnosti vyvlastnění, ale ani o tom dosud nebylo rozhodnuto.
Budova z počátku 20. století byla prohlášena kulturní památkou v roce 2000. Investoři dříve plánovali objekt přestavět, z plánu však i kvůli potížím prosadit projekt u památkářů sešlo. Budova tak dlouhodobě chátrá. Provoz nádraží byl zastaven kolem roku 1960 a nyní již obnovení původní funkce není možné, protože moderní normy neumožňují umístit nádraží v zatáčce. Město místo toho plánuje vlakovou zastávku na Výtoni.