Článek
O výsledku tendru ČTK informovala mluvčí podniku Aneta Řehková. Podoba vozů vzešla z designové soutěže, ve které uspělo studio Anna Marešová designers. První cestující by se podle plánů města měli zmodernizovanou lanovkou s novými vozy svézt nejpozději v roce 2025.
DPP dnes podle mluvčí podepsal smlouvu s firmou DOPPELMAYR lanové dráhy, což je stoprocentní dceřiná společnost rakousko-švýcarské skupiny. Nyní bude následovat dokončení finální designérské studie a vypracování výrobní dokumentace nových vozů. Jejich následná výroba zabere 11 měsíců, uskuteční se ve Švýcarsku a bude se na ní podílet několik společností skupin, dodala Řehková.
Podle náměstka pražského primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) by příští rok měla začít kompletní výměna trati lanovky, která je podle dřívějších informací nutná mimo jiné i kvůli pohybu petřínského svahu. Paralelně s pracemi na trati má začít i výroba nových vozů tak, aby dokončení prací i vozů časově ladilo. „Pevně věřím, že se vysoutěžený nový design, který pracuje s geniem loci Petřína, podaří designérům a výrobcům společně přetavit do výsledné podoby vozidel tak, aby lanovka i nadále spoluvytvářela obraz pražského Petřína jako unikátní lokality světového významu,“ uvedl Hřib.
Ředitel DPP Petr Witowski dodal, že před samotnou výrobou bude muset projektovou dokumentaci vozů, které budou vyrobeny unikátně pro Prahu, posoudit Drážní úřad. „V rámci projektové přípravy si ještě upřesníme některé detaily, které ve výsledku např. určí finální hmotnost vozidla, a tím pádem i maximální kapacitu cestujících,“ sdělil ředitel.
Vozy budou proti těm dosavadním více prosklené, čímž se zlepší výhled cestujících. Podle informací podniku budou 12,3 metrů dlouhé a 2,45 metru široké a rozděleny na čtyři neprůchozí části. Míst k sezení v nich bude 19, kapacita pro stojící cestující bude až 100 osob. Součástí dodávky budou také nové řídící a kontrolní systémy.
Lanová dráha na Petřín se poprvé rozjela v létě 1891 u příležitosti Jubilejní zemské výstavy. Za svoji existenci měla dvě dlouhé odstávky. V roce 1916 se zastavila kvůli světové válce, provoz byl obnoven v roce 1932. V roce 1965 rozsáhlé sesuvy půdy trať zničily a lanovka se znovu rozjela v roce 1985. Na přelomu let 2015 a 2016 se dočkala výrazné opravy trati.