Článek
Důvodem zavedení změny je zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu. ČTK to dnes sdělil dosluhující primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě). Pro autobusy MHD je v Praze vyhrazeno 66 kilometrů jízdních pruhů, které využívají rovněž policisté, strážníci, záchranáři nebo taxikáři a na některých místech jsou určeny také cyklistům.
„Povolením motocyklů v buspruzích dojde nejen ke zvýšení bezpečnosti motorkářů, ale také k jejich zvýhodnění. To má pro město přínos, protože motorky zabírají mnohem méně veřejného prostoru při parkování než automobily,“ uvedl Scheinherr. Opatření je nyní vyvěšeno na úřední desce a vedení města čeká, až nabude právní moci. Podle náměstka se tak stane v lednu a následně bude během jara postupně měněno dopravní značení, čímž začne změna platit.
Změna umožní i plynulejší a bezpečnější provoz. Motocyklisté a jezdci na skútrech často využívají pruhy k předjíždění kolon, kdy se pak řadí zpět do jízdních pruhů mezi auta. Tyto manévry, které jsou často nebezpečné, nové opatření omezí, čímž se sníží riziko nehod. Bezpečnost se zvýší i pro cyklisty, protože je motocykly a skútry nebudou ohrožovat zmíněným přejížděním mezi pruhy. Cyklisté budou zároveň počítat s tím, že pruhy jezdí i motorky a skútry.
Plynulosti provozu autobusů ve vyhrazených pruzích se nové opatření nedotkne, protože rychlost motocyklů je srovnatelná s autobusy. „Proto nejsou očekávány negativní dopady,“ píše úřad v rozhodnutí.
Loni přibylo v Praze 4,4 kilometru vyhrazených jízdních pruhů, jejich délka se tak prodloužila na 66 kilometrů. Pruhy chce město rozšiřovat i do budoucna, prověřuje mimo jiné možnost jejich zřízení v Českobrodské ulici mezi zastávkami Blatov a Na Vaňhově, v Horoměřické ulici v celém stoupání z Šáreckého údolí k zastávce Bořislavka a v Náchodské ulici od hranice Prahy po okraj zástavby Horních Počernic.