Článek
Tvůrci se rozhodli pro pojetí, které divákům umožňuje procházet různými prostory paláce, jež nabídnou jednotlivé situace a prostředí, které se v románu odehrávají.
Ve 30 pokojích paláce navštíví diváci během jediného večera předválečnou Moskvu, historický Jeruzalém v době Ježíše Krista, Jaltu i nekonečný vesmír.
„Imerzivní pojetí je jediný možný způsob, jak divákům zprostředkovat tento mnohovrstevnatý román v celé jeho šíři,“ popisuje koncept představení Ivo Kristián Kubák, který se spolu s Marií Novákovou podílel na jeho dramaturgii a režii. „Témata, která akcentujeme, tedy korupce, krize světa a její možná radikální řešení, jsou aktuální vždy a všude,“ dodal. Imerzivní divadlo je takové, při němž se divák pohybuje v rámci divadelní akce, v jejím prostoru, divadlo se hraje všude kolem něj a může se do něj zapojit.
V titulních rolích se představí Anna Schmidtmajerová, Marie Švestková a Petr Reif, v dalších rolích diváci uvidí Filipa Kaňkovského, Vladimíra Benderského, Matěje Anděla, Pavla Neškudlu, Jiřího Knihu nebo Annu Kratochvílovou.
Román Mistr a Markétka je mnohovrstevnatý epos, ve kterém lze rozeznat nejen množství odkazů na ruskou literární tradici, na Puškina či Gogola, ale i na německou romantickou literaturu včetně slavného Goethova Fausta. Román působí jako časoprostor vzájemně se svářících a křížících světů. Text, který Bulgakov psal ve 30. letech a publikován byl až několik desetiletí po jeho smrti, se stal také inspirací mnoha představitelů popkultury od Rolling Stones po Salmana Rushdieho. Dočkal se různých zpracování - od divadelních přes filmová po televizní seriály.
Román je jedním z nejtajemnějších děl světové literatury, plný hádanek, symbolů a náznaků. Čtenář a dnes i divák se ocitá ve společnosti, která chce stvořit lepšího člověka i lepší svět, místo toho ale stvoří svět plný strachu, jenž se dá zneužít jako zbraň proti všemu, co se vymyká průměru. Prostor ovládá pán temnoty Woland, což je jedno ze jmen Mefista ve Faustovi, se svou suitou a začíná boj o duši člověka, Mistrův zápas o svobodu slova a velký příběh lásky.
Divadelní spolek Tygr v tísni, založený v roce 2010, patří mezi průkopníky imerzivního divadla v Česku. Témata často nachází v textech, které nejsou primárně dramatické, a převádí je do jevištní podoby přesahujících konvenční pravidla činoherního divadla. Mezi nejvýraznější inscenace spolku patří Golem nastudovaný podle slavného mystického románu Gustava Meyrinka a uváděný ve Vile Štvanice. Ta je dnes stálou scénou Tygra v tísni i dalších souborů.