Hlavní obsah

Magistrát plánuje vznik pracovní skupiny pro přípravu stavby okružního metra O

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Pražský magistrát plánuje založit pracovní skupinu, která bude řešit možnou přípravu stavby nové linky metra O, tedy páté okružní linky.

Článek

Členy budou dopravní odborníci, urbanisté, sociologové, ekonomové či zástupci městských firem. Záměr schválili radní na své koncepční poradě a projednají jej do dvou týdnů rovněž na svém řádném zasedání. ČTK to dnes sdělil náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Město nyní plánuje stavbu linky D z Pankráce do Písnice, u které čeká na právoplatné stavební povolení a u kterého již dopravní podnik (DPP) dokončil geologický průzkum.

„Na koncepčním koaličním jednání jsme se shodli, že vyhodnotit přínos metra O pro budoucí rozvoj Prahy má smysl - jakkoliv někteří koaliční partneři mají na věc různé pohledy. Dokud ale nedáme na stůl komplexní studii, nemůžeme finálně rozhodnout,“ uvedl Scheinherr.

Pracovní skupina se bude skládat z odborníků na dopravu, územní rozvoj, sociologů, sociálních geografů, architektů nebo ekonomů. Přizváni budou zástupci městských společností jako Ropid, který plánuje pražskou MHD, DPP nebo Institut plánování a rozvoje (IPR). Záměr město projedná rovněž se státní Správou železnic.

Magistrátní koalice Prahy Sobě (PS), Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN) a Pirátů v současné době není v názoru na stavbu okružní linky jednotná. Zatímco PS a Piráti záměr podpořili, proti se postavil předseda pražského STAN a náměstek primátora Petr Hlubuček. Podle něj je záměr „ekonomicky absolutní nesmysl jak investiční, tak i při následném provozu“.

Nová linka O by měla vést z Nádraží Podbaba přes Dejvice, Smíchov, Dvorce, Budějovickou, Vršovice, Žižkov, Vysočany, Čakovice a poté v druhé fázi severně zpět do Podbaby. Podle prvotního návrhu by měřila asi 36 kilometrů a bylo by na ní 23 stanic. Okružní linka se v plánech výstavby metra objevila již v 80. letech minulého století.

Město nyní čeká na stavební povolení pro stavbu prvního úseku čtvrté linky metra D, který má měřit asi deset kilometrů a propojí Pankrác a Písnici. V budoucnu má být postaven další úsek z Pankráce na náměstí Míru. Celková předpokládaná cena linky D je podle letošní aktualizace 97,79 miliardy korun.

Doporučované