Článek
Cílem je představit rozmanité přístupy ke sběratelství na příkladech domácích i zahraničních soukromých sbírek. Chce odpovědět na otázky kdo, co a proč sbírá, jaké jsou vztahy mezi sběrateli a umělci anebo jak koexistují soukromé sbírky s těmi veřejnými. Nabídne pohled do uměleckých sbírek, které jsou jen zřídka přístupné veřejnosti.
Prvním prezentovaným sběratelem je Karel Babíček, kurátor, sběratel, obchodník a zakladatel jedné z prvních privátních galerií po sametové revoluci, pražské galerie Behémót, která fungovala v letech 1991 až 2003 a která po vzoru newyorského modelu reflektovala aktuální umělecké dění napříč generacemi.
Výstava v Kunsthalle Praha pojímá Babíčkovy aktivity v celé šíři a představí desítky děl ze sběratelovy kolekce. K vidění jsou práce Adrieny Šimotové, Františka Skály, Josefa Žáčka, Jiřího Příhody, Jaroslava Róny, Jiřího Davida, Kateřiny Vincourové, Krištofa Kintery, Margity Titlové-Ylovsky, Václava Stratila, Vladimíra Merty, Vladimíra Kokolii a dalších. Česká díla na výstavě doplní i díla řady zahraničních umělců, které Babíček coby galerista představoval ve výstavním programu v Nové síni v Praze v letech 1995 až 1998. Na výstavě se tak objeví práce britského sochaře Tonyho Cragga, americké sochařky Nancy Davidsonové, francouzského sochaře Philippea Rametta, britského výtvarníka Juliana Opieho či explicitní fotografie kontroverzního amerického filmaře a fotografa Larryho Clarka.
Kurátorkou výstavy je Lenka Lindaurová, kritička a publicistka, která její název zvolila na základě inspirace proslulým románem Nesmrtelnost spisovatele Milana Kundery z roku 1988. V něm jedna z postav komentuje umělecký svět, když říká, že „na ciferníku evropského malířství odbila půlnoc“. Kurátorka tak označuje dobu získané svobody a propojení se světem, vzniku privátních galerií a sbírek, zároveň i moment, kdy se vyhlašoval konec dějin umění.
Kunsthalle Praha sídlí na pražském Klárově a vybudovala ji nadace The Pudil Family Foundation manželů Petra a Pavlíny Pudilových. Disponuje vlastní sbírkou umění, která se zaměřuje na moderní, poválečné a současné umění. Veřejnosti se Kunsthalle Praha otevřela v únoru, pořadatelé uvádějí, že během prvních čtyř měsíců do Kunsthalle zavítalo 45 000 lidí. Zahajovací výstavu Kinetismus: 100 let elektřiny v umění prodloužili do 29. srpna.