Hlavní obsah

Ke zlepšení práce ředitelů v Praze má pomoct nový vzdělávací program

Foto: Pixabay.com

Ilustrační foto.

Ředitelská akademie nabídne vedoucím pracovníkům šest krátkých kurzů, dva semináře či možnost získání mentora k nastavení rozvoje školy. Program je součástí projektu Inovace ve vzdělávání, který spravuje Pražský inovační institut.

Článek

Ke zlepšení práce ředitelů a dalších vedoucích pracovníků škol má v Praze přispět nový program Rozvíjíme školu spolu. Zájemci se v něm začnou vzdělávat 24. února. Ředitelská akademie jim nabídne šest krátkých kurzů, dva semináře či možnost získání mentora k nastavení rozvoje školy. Program je součástí projektu iKAP II – Inovace ve vzdělávání, který spravuje Pražský inovační institut (Pii).

Podle ředitele institutu Bohumila Kartouse ovlivňují schopnosti ředitelů rozvoj vzdělávání v ČR. „Škola je tak dobrá, tak progresivní, tak schopná reagovat na změny světa, v němž žijeme, jaký je ředitel,“ řekl. Podle studie, kterou v roce 2019 vypracoval Institut pro demokracii a ekonomickou analýzu, je vedení škol v Česku často neefektivní a moc nepřispívá ke zkvalitnění výuky. Ředitelé jsou přetěžovaní administrativou a bývají na svou funkci špatně připraveni. Problémy podle odborníků zhoršuje vysoká autonomie škol a velký počet menších školských zařízení v ČR.

Ředitelská akademie v Praze má proto podle Kartouse účastníkům pomoct vypracovat dlouhodobou strategii vedení školy a naučit je, jak se dá stmelit pedagogický sbor. Program zahrnuje šest kurzů, které budou trvat dohromady devět dnů. Celodenní setkání se budou konat postupně v období 20 měsíců. Účastníci budou pracovat ve skupinách maximálně 12 lidí. Seznamovat se budou například s tím, jak se dá efektivně řídit škola a podporovat motivace podřízených, jak řešit problémy a provádět vize.

Druhou část programu budou tvořit dva půldenní semináře a individuální konzultace s mentory, které zajistí Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. Tato část se zaměří na strategický rozvoj školy, informovala mediální zástupkyně institutu Šárka Mrázová.

Pilotní skupina devítidenního programu podle ní začne 24. února. Termín je již obsazený. Konkrétní termíny dalších kurzů jsou k nalezení na webu. Zájemci o účast se mohou registrovat na internetových stránkách programu.

Podpořit vedení školy v ČR by mělo také zavedení takzvaného středního článku podpory, které v souladu se Strategií vzdělávání 2030+ připravuje ministerstvo školství. Mělo by podle něj jít o týmy odborníků, kteří by pomáhali s řízením škol v jednotlivých regionech.

Dvouletý projekt iKAP II, jehož součástí je i program Rozvíjíme školu spolu, začal v Praze loni v červnu a potrvá do konce listopadu 2023. Jeho cílem je to, aby se do pražských škol zavedly priority vzdělávací politiky ministerstva školství. Jde například o podporu znevýhodněných i nadaných žáků, zlepšení kvality škol, rozvoj dovedností a spolupráce středních škol s firmami. Projekt se platí z evropských dotací.

Související témata:

Doporučované