Hlavní obsah

Kampaň DPP chce učit cestující, jak se správně chovat ve voze a předejít zranění

Foto: Jan Mihaliček

Ilustrační foto.

Pražskými ulicemi začnou celoročně jezdit speciální tramvaj a autobus, které budou polepené varovnými nápisy, jak se správně chovat ve vozech a předejít zranění.

Článek

Dopravní podnik chce v chystané kampani cestující nabádat, aby se chovali ostražitě, tedy pevně se ve vozech drželi madel, telefony používali pouze v sedě, byli opatrní při nastupování i vystupování či stavěli ve voze správně kočárky. Loni se přímo ve vozech MHD zranilo 175 cestujících, což však bylo meziročně o 65 méně. Letos se v prvních třech měsících zranilo 23 lidí. DPP proto letos spustí počtvrté bezpečnostní kampaň Neskákej mi pod kola!

„V rámci pokračování kampaně jsme nechali nově polepit autobus a tramvaj s nápadným červeným polepem, který upozorňuje mimo jiné na dodržování přepravního řádu a tím pádem bezpečné cestování v MHD,“ uvedl vedoucí odboru marketingu a obchodu Josef Voltr. Cestující podle něho na autobusu a tramvaji naleznou mimo jiné upozornění, jako držet se vyplatí, neopírej se o dveře nebo gravitace – dobrý sluha, ale zlý pán.

Nejvíce úrazů se v autobusech dlouhodobě stává při brzdění vozů. Loni to bylo 82 případů, předloni pak 116. Cestující se zraní také při rozjezdu nebo srážce s jiným vozem. Rovněž v tramvajích se nejvíce lidí loni zranilo při brzdění, a to 24. Při rozjezdu to bylo o tři méně.

Pro cestující dopravní podnik připravil několik doporučení, jak se chovat ve vozech. Cestujícím doporučuje se ihned po nástupu chytit madla a úchop uvolnit až při vystupování. Lidem se zhoršenou schopností pohybu či orientace DPP radí přemístit se ke dveřím o zastávku dříve, když vůz stojí. Používat mobily či tablety mají lidé pouze při sezení. Rodiče s kočárky by je měli stavět po směru jízdy, neboť se při brzdění nepřevrátí.

Podnik rovněž doporučuje respektovat signál upozorňující na zavírající se dveře, neboť si do nich mohou při nastupování nebo vystupování cestující skřípnout ruku či jinou část těla. Pokud stojí vůz v zastávce, která je v ohybu, řidič je nemusí vidět. „V nejhorších případech pak může dojít k vlečení cestujícího ve dveřích vozidla, v nejhorším případě pak k přejetí,“ uvedla mluvčí dopravního podniku (DPP) Aneta Řehková.

Kampaň Neskákej mi pod kola! spustil podnik poprvé před třemi lety. Jejím cílem bylo mj. upozornit chodce, že tramvaj má na přechodu vždy přednost. DPP loni zaznamenal 40 srážek tramvají s chodcem, což bylo o sedm méně než předešlý rok a o 47 méně než v roce 2019. Nejčastější příčinou nehod je nepozornost, kdy se lidé například dívají do telefonu nebo poslouchají hudbu.

Doporučované