Článek
„Po uplynutí patnáctidenní lhůty na doručení veřejné vyhlášky tak zahájení stavby již nic nebrání,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Právní moci nabude povolení po uplynutí lhůty. Stavba by podle Scheinherra mohla být zahájena letos v dubnu. Rozhodnutí ministerstva přivítala i opoziční hnutí ANO a ODS.
Investorem stavby je DPP, který má všechna potřebná povolení a vybral dodavatele stavby. Jako první vznikne část trasy z Pankráce na Nové Dvory. Náklady by měly být při započtení inflace zhruba 52,09 miliardy korun. Poté bude stavba pokračovat do Depa Písnice a v budoucnu má být postaven úsek z Pankráce na náměstí Míru.
„Metro D je jedna z nejvýznamnějších investic v Praze i České republice. Na přestupní stanici Pankrác C a D bude obrat více než 120.000 cestujících denně. Praha potřebuje další linky metra, aby se mohla rozvíjet a dobře fungovat,“ řekl Scheinherr.
DPP letos v lednu dokončil geologický průzkum, který na Pankráci prováděl na čtyřech místech. Na dvou skončil v srpnu 2020 a na zbylých dvou letos. Všechny stavby vytvořené při průzkumu budou v budoucnu využity. Nyní je tak například vyhloubena část, která bude sloužit jako přestup mezi linkami C a D. Náklady na průzkum byly zhruba 1,82 miliardy korun.
Příprava stavby se potýkala s řadou problémů. Město se muselo dohodnout s vlastníky pozemků podél plánované trasy. Sdružení Pankrácká společnost podalo proti stavbě několik stížností, mj. obvinilo magistrát ze systémové podjatosti, což ministerstvo následně zamítlo. Od stejných stěžovatelů řešilo i stížnost proti vydání stavebního povolení. Antimonopolní úřad se zabýval také stížností na tendr, ve kterém DPP vybíral zhotovitele stavby. Také tato stížnost byla zamítnuta.
„Je to skvělá zpráva. Jediné, co kazí mé nadšení, je to, že to nepřišlo dříve. Přitom by stačilo, kdyby se pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti) dokázal dohodnout se svou zastupitelkou za Piráty na Praze 4. Dnes už se mohlo dávno stavět,“ uvedl předseda opozičních zastupitelů ANO Ondřej Prokop. Na mysli měl zastupitelku Marii Jelínkovou (dříve Piráti), která patří mezi stěžovatele. Jelínková již v Pirátské straně není.
Rozhodnutí ministerstva vítá rovněž opoziční ODS. „Je vidět, že nová vláda plní své sliby ohledně priorit v klíčových dopravních stavbách. Je potřeba také zajistit, aby zdržení této pro Pražany klíčové investice se zbytečně neprodražilo,“ uvedl za ODS člen magistrátního výboru pro dopravu, zastupitel a starosta Prahy 13 David Vodrážka.
Pro letošní rok vyčlenilo hlavní město v rozpočtu na stavbu metra více než čtyři miliardy korun. Podle dřívějších vyjádření představitelů Prahy bude magistrát stavbu platit jak ze svého rozpočtu, tak o financování prostřednictvím úvěru město jedná s Evropskou investiční bankou (EIB). Zároveň bude apelovat na vládu, aby se stavbou pomohla.