Článek
Tvůrčí tým tvoří umělecká šéfka divadla a dramaturgyně Dora Viceníková, scénograf a kostýmní výtvarník Marek Cpin a režisér Jan Mikulášek.
Novinka vznikla kolektivní prací tvůrčího týmu a hereckého souboru, jako tomu bylo například i u inscenací Požitkáři (2014), Hamleti (2015) či Posedlost (2016). Po dílech na téma smrti, hereckého života či podob lásky se v ní tvůrci věnují palčivým otázkám lidské psychologie. Ptají se, proč jsou jinak rozumná a inteligentní lidská společenství schopna vést války, jak je možné, že když 38 lidí slyší volání o pomoc, nikdo z nich nezareaguje, nebo zda jsou lidé schopni na běžném místě v nevhodnou dobu vnímat a ocenit krásu.
„Někdy vědci nemají jinou možnost ověření hypotézy než ji vyzkoušet přímo na lidských dobrovolnících. Jejich experimenty v minulosti mnohdy znamenaly převratný posun v celém oboru, jiné se ale zapsaly do dějin spíše jako příklad hrubého porušení lékařské etiky,“ říká Jakub Žáček v úvodní scéně inscenace Obscura.Na zábradlí se ale nechtěli věnovat lékařským pokusům s podchlazováním, hořčičným plynem, yperitem, transplantací kostí, malárií nebo se skvrnitým tyfem. Podívali se na experimenty, které odhalují principy, jež nenápadně, ale soustavně formují život člověka.
Mezi experimenty, které se v nové inscenaci zobrazují, se objeví i některé známé projekty, jako je kontroverzní šestihodinový happening Rhythm 0 srbské umělkyně Mariny Abramovićové. Performerka před sebe ve Studiu Morrav Neapoli roku 1974 rozložila 72 různých předmětů od květin a psacích potřeb přes prezervativy až po nabitou zbraň a nechala publikum zacházet s jejím tělem jako s věcí. Pokus tehdy odhalil nejčernější pohnutky v myslích diváků a ukázal, jaký efekt na psychiku může mít pocit, že se jednotlivci v davu přihlížejících ztratí.
Jiný pohled na hranice umění a kruté reality nabízí experiment deníku Washington Post, jehož redaktoři nechali jednoho z nejlepších hudebníků světa Joshuu Bella hrát na housle v newyorském metru, aby zjistili, zda dokážou kolemjdoucí ocenit umění v každodenním prostředí. V podobných výzkumech objevilo umělecké vedení Divadla Na zábradlí dramatický potenciál, který ožívá v barvitých obrazech v nové inscenaci Obscura.
Obsazení inscenace tvoří přední tváře Divadla Na zábradlí, jako jsou Jakub Žáček, Petra Bučková, Anežka Kubátová, Miloslav König a další. V Obscuře se poprvé Na zábradlí představí Michal Bednář, člen souboru 11:55, kterého diváci mohou znát také z Divadla Letí, Divadla Minor nebo skupiny Vosto5.