Hlavní obsah

Cestující v Praze se mohou svézt novým velkokapacitním trolejbusem

Foto: Lenka Štveráková

Ilustrační foto.

Cestující v pražské MHD se mohou od dnešních 13:06 svézt velkokapacitním tříčlánkovým trolejbusem Škoda Solaris 24.

Článek

Zatím jezdí ve zkušebním provozu mezi Palmovkou a Letňany, kde musí najezdit povinných 15 tisíc kilometrů s cestujícími, poté může být nasazen do běžného provozu. ČTK to řekl vedoucí provozu autobusů dopravního podniku (DPP) Jan Barchánek. Trolejbus v budoucnu pojede po trase dnešní vytížené autobusové linky 119 z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla. Na trasu se vydá v prvním čtvrtletí příštího roku.

„Trolejbus má aktuálně najeto požadovaných 5950 kilometrů bez cestujících. Část kilometrů bylo najeto bez zátěže a část se zátěží, přesně podle požadavku drážního úřadu. Nyní bude následovat 15 tisíc kilometrů s cestujícími,“ řekl Barchánek.

Zkušební provoz trolejbus absolvuje na trati z Palmovky do Letňan, konkrétně do zastávky Trutnovská. Běžný trolejbus jezdí až do Miškovic, velký trolejbus by avšak měl na této trase problémy projet. Trolejbus pojede podle jízdního řádu. Přestávky budou mít řidiči na terminálu v Letňanech, neboť stanoviště na Palmovce je vybudováno pro běžný menší trolejbus.

Tříčlánkový trolejbus má dva motory a měří 24,7 metru. Kapacita vozu je 179 cestujících, z toho 54 sedících. Trolejbusy budou takzvaně parciální, tedy schopné ujet část trasy na baterii bez síťového vedení. Trasa linky 119 měří necelých 19 kilometrů a pod trolejovým vedením bude zhruba 11 kilometrů, zbytek pojede trolejbus na baterie. Dojezd nového trolejbusu na baterie je při plném zatížení 12 kilometrů.

Velkokapacitní vozy budou jezdit na trase od stanice metra A Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla, kde pro ně DPP buduje trolejové vedení. „Stavba trati na letiště probíhá podle plánů. V zásadě jsou postaveny všechny stožáry a nataženo vedení po celé délce. V současné době probíhá v zásadě už jen vylaďování jednotlivých trolejových úchytů, postupně se budou doplňovat napájecí kabely a dodělává se technologie měníren,“ řekl technický ředitel DPP Jan Šurovský.

Do ulic Prahy trolejbusy vyjely v srpnu 1936. První linka vedla z tramvajové vozovny Střešovice přes Ořechovku a Hanspaulku ke kostelu svatého Matěje nedaleko Šárky. Poslední trolejbusová linka, která jezdila na Strahov, ukončila provoz na podzim roku 1972. Loni v prosinci byla po desetiletích vybudována trolejbusová trať z Palmovky do Miškovic. DPP chystá rovněž elektrifikaci dalších autobusových linek.

Doporučované