Hlavní obsah

Češi se podle prodejců vrátili k nákupům zážitků, utrácejí za ně tisíce korun

Foto: Zážitky.cz

Ilustrační foto.

Češi se po ukončení protiepidemických opatření podle prodejců vrátili k nákupům zážitků, utrácejí za ně tisíce korun. Zájem mají o vyhlídkové lety balonem i letadlem, potápění, ale třeba také kurzy kovářství.

Článek

Někteří obchodníci zaznamenali kritiku zvýšení cen, někde v poslední době sledují mírný pokles poptávky a příklon k levnějším zážitkům.

Portál Slevomat evidoval u zážitků silnou vlnu zájmu v květnu a červnu, kdy meziroční prodeje vzrostly o 60 procent. V červenci a srpnu jsou proti stejným měsícům loňského roku vyšší o deset procent. „Chuť bavit se potvrzují i další čísla. Průměrná útrata za zážitky vzrostla na 3692 korun, v roce 2019 byla jen 2334 korun,“ uvedl ředitel Slevomatu Ladislav Veselý. Velkou poptávku zdůvodňuje úsporami, které si Češi udělali v době protiepidemických restrikcí, a snahou odreagovat se od špatných zpráv.

Vzhledem k dobrému počasí lidé podle Veselého nejvíce poptávají činnosti spojené s vodou, tedy plavby, flyboardy, paddleboardy, rafting či potápění. Následují další venkovní aktivity, hlavně sportovně-adrenalinové. Stabilní zájem je podle něj pd jara do podzimu o vyhlídkové lety nebo seskoky padákem.

„Poměrně rychle jsme se po covidu vrátili na čísla z roku 2019 a nyní opět rosteme jako před covidem,“ řekl jednatel Zážitkové agentury Tomáš Marcin. Nejčastěji lidé podle něj kupují pobytové zážitky jako ubytování na vysílači Praděd, sportovní zážitky - třeba tenis s Jiřím Novákem, či naučné zážitky, například kurz kovářství. Marcin uvedl, že zákazníci volí nejvíce zážitky za 2000 až 3000 korun, což je stejná cenová úroveň jako před pandemií.

Společnost Dokonalý zážitek v první polovině roku zaznamenala zvýšený zájem o zážitky, i ty vyšší cenové kategorie. Od července poptávka mírně klesá a lidé se začínají klonit k levnějším variantám zážitků. „Předpokládáme, že je to především z důvodu vysoké inflace, a tím samozřejmě i vyšších životních nákladů,“ řekl jednatel firmy Ladislav Meškán. Doplnil, že nejvíce lidé kupují vyhlídkové lety balonem a letadlem, naopak pokles v posledních dvou letech je podle Meškána u jízd se supersportovními vozy.

Vyhledávač rodinného ubytování a zážitků Explorio eviduje v létě poptávku hlavně po venkovních aktivitách. V případě vnitřních heren záleží, zda mají i doplňkové služby jako příměstské tábory, o které je velký zájem. „V komentářích na našich facebookových skupinách si zákazníci na vyšší ceny zážitků stěžují, ale zdá se, že je to od nákupu neodrazuje a chtějí dopřát svým dětem zajímavé léto z našetřených peněz, než přijde na podzim nejistota a školní povinnosti,“ řekl za Explorio Jan Davídek.

Související témata:

Doporučované