Článek
V regionu výrazně roste zájem o zimní i letní dovolenou v obytných vozidlech, silnou poptávku pociťují i půjčovny a prodejci těchto aut. Prvních sedm míst s elektrickými přípojkami bude mít Železná Ruda u svého sportovního areálu v lokalitě nazývané Za tratí směrem na Albžbětín. Město na tom začne pracovat hned, jak roztaje sníh, a místa bude nabízet do léta, řekl ČTK Filip Smola (ČSSD), starosta Železné Rudy s 1 600 stálými obyvateli.
Dosud karavany parkují zdarma na městské ploše Kaskády pod Špičákem, kde je celkem asi 500 parkovacích míst. Ve spodní třetině asfaltového parkoviště plánuje město 14 míst pro karavany. Dále parkují u skiareálu Špičák na parkovišti P1 a mohou využít také autokemp pod Belvederem. Tam je podle Smoly vybudované kompletní zázemí zhruba pro 15 karavanů a čím dál víc lidí tam má celoroční bydlení.
„Naproti hřišti na našem pozemku vznikne sedm míst s přípojkami na zpevněné štěrkové ploše, vejdeme se do 150 000 korun,“ uvedl. Hned vedle jsou toalety jako součást sportovního areálu, kde budou moci karavanisté čerpat vodu. Podle starosty by se mohl počet míst ještě rozšířit, ale otázkou je, zda to bude město chtít. V areálu Za tratí vybudovalo loni město pumptrack a hřiště na malou kopanou, je tam workoutové, dětské a fotbalové hřiště. Ještě letos tam chystá veřejný gril a beachvolejbalové hřiště. Karavany tam nebudou moci parkovat celoročně. "Areál budeme dále využívat na pořádání kulturních akcí, a v tu chvíli by muselo být vše vyparkované, řekl.
Na plánovaných 14 míst na Kaskádách, které by stály maximálně milion korun, má město pouze studii. Pozemky zatím totiž nejsou v jeho majetku, ale vlastní je Státní pozemkový úřad. Železná Ruda chce plochu vydat jako svůj historický majetek, ale zároveň si jí nárokují držitelé restitučních nároků, a už řadu let se tak vedou soudní spory. „Pozemek je zažalovaný u třech různých soudů. My se do všech sporů hlásíme, aby to nebylo vydané. Máme jasný veřejný zájem. Ze čtyř byl dosud uzavřený jen jeden spor,“ řekl starosta. Pokud stát městu pozemky vydá, začne se hned projektovat a stavět. „Záleží to na tom, jestli Ústavní soud už konečně udělá restituční tečku a restituce zastaví. Jinak nejsem schopný říct, kdy to skončí, protože se nám do toho může kdykoli přihlásit další držitel restitučních nároků,“ řekl.
Velká poptávka po bydlení v obytných vozech začala se začátkem covidu a s uzavřením hotelů, penzionů a všech ubytovacích kapacit, na Železnorudsku konkrétně od června 2020. „A boom pořád sílí, čím déle trvá covid,“ uvedl Smola. Otázky rekreantů na to, kde by mohly jejich karavany parkovat, jsou podle radnice i městského infocentra stále častější.
„Počet karavanů se v ČR výrazně zvyšuje. Češi jsou raději vlastníci, ale je tu velké množství půjčoven,“ řekl Plzeňan Marcel Mourek, šéf Evropské asociace bezpečnosti silnic (EABS), který obytný vůz vlastní. Češi si podle něj teprve zvykají na výhody těchto vozů. Upozornil ale na to, že obytná auta jsou náročnější pro řidiče.