Článek
Termín dokončení a spuštění do zkušebního provozu v únoru zatím není ohrožen, řekl při dnešní prohlídce stavby náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek (STAN). Kraj zatím podle něj nepředpokládá zvýšení ceny díla vinou zdražování materiálů, ale bude s dodavateli jednat.
Podle Čížka je teď situace hodně těžká, protože nikdo nečekal, že nebude materiál, hlavně pro výrobu asfaltu. Rafinérie v ČR a Polsku nejsou podle něj schopné zpracovávat jinou ropu než z Ruska.
„Už vyčíslujeme, co nás to stojí navíc vzhledem k okolnostem, které jsme nemohli předvídat při podání nabídky,“ uvedl Zdeněk Pilík, generální ředitel firmy Berger Bohemia, která vede stavební konsorcium. Podle předběžných odhadů půjde o desítky milionů korun navíc. „Dodavatelé budou vše upřesňovat, půjde o krizové permanentní jednání o situaci, abychom hlavně dodrželi termíny,“ uvedl Čížek.
Podle hejtmana Rudolfa Špotáka (Piráti) je budovaná druhá a poslední etapa městského okruhu, dlouhá 3,6 kilometru, zcela zásadní pro odlehčení dopravní zátěže Plzně, zejména pro odvedení dopravy z přetížených Karlovarské a Klatovské třídy, a pro propojení průmyslových zón od dálnice D5 směrem na Karlovy Vary. „Prostavěno je 1,462 miliardy korun, z čehož kraj uhradil 1,281 miliardy a město 181 milionů,“ uvedl náměstek hejtmana pro ekonomiku Roman Zarzycký (ANO). Z dotace IROP ve výši 1,54 miliardy korun EU proplatila kraji 854 milionů Kč.
„Stavba běží po celé délce trasy. Nejzásadnější, nejdražší a nejsložitější je mostní estakáda mezi městskými částmi Křimice a Radčice, na které je kompletně dokončena nosná konstrukce. Je dlouhá 1,3 kilometru a bude stát necelých 700 milionů,“ uvedl šéf stavby Matěj Brož z Berger Bohemia. Podle něj ze stavby odešly vinou válečného konfliktu desítky Ukrajinců. „Pracujeme na tom, aby sem byli přesunuti lidé z jiných staveb,“ uvedl. Na staveništi je teď přes 100 pracovníků, v plné sezoně jich bylo 250 až 300. „Stavba pokračuje s omezeními. Rozbíhá se po zimním útlumu a komplikuje ji situace s lidskými zdroji. Teď budeme dávat výhledy, jaký vliv to na dokončení to bude mít,“ uvedl Pilík.
Mostní estakáda začíná vedle Chebské ulice v Křimicích a končí nad radčickými skalami. Nejtěžší bylo podle Brože její založení v údolí Mže, kde řeka meandruje. „Podle toho, co počasí dovolí, pracujeme na izolacích, římsách, vozovkovém souvrství a mostních závěrech,“ uvedl Brož. Dále tam vzniknou svodidla, protihlukové stěny a pod estakádou se ve druhé půlce roku opraví polní cesty, cyklostezky a další komunikace. S dokončením estakády se počítá na podzim, ale podle Brože je dalším obrovským problémem nedostatek hydroizolací. Na stavbě je dalších sedm mostních objektů - čtyři silniční nadjezdy a tři biokoridory.
Podle Brože se hlavní trasa pomalu zařezává do vrchu Sylván a směrem k Chotíkovu ústí na dokončené okružní křižovatce na silnici I/20 na výpadovce na Karlovy Vary. Plzeň staví napojení městské části Vinice. Na hlavní trasu obchvatu se napojí na mimoúrovňové křižovatce Sylván. Dokončeno je také odvodnění hlavní trasy. „A s dubnem se po etapách pustíme do konstrukčních vrstev a do jejího finálního dokončení,“ dodal.