Hlavní obsah

Západní obchvat Plzně by se měl řidičům otevřít 17. února 2023

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Západní obchvat Plzně, největší silniční stavba Plzeňského kraje za 2,2 miliardy Kč s DPH, by se měl řidičům otevřít 17. února příštího roku.

Článek

Obchvat se spustí do předčasného užívání v termínu, kolaudace bude po roce, řekl dnes ČTK Martin Vít, náměstek krajské správy a údržby silnic, která je hlavním investorem silnice o délce 3,6 km. Stavbaři se podle něj s téměř tříletou stavbou potýkají dobře a zvládli problémy s nedostatkem i zdražováním některých materiálů i s odchodem ukrajinských zaměstnanců.

„Kolaudace je vázána na hlukovou studii, která se provede, až se zajede provoz. Studie u bytovek na Studentské je povinností danou stavebním povolením. Minimálně rok bude stavba v předčasném užívání,“ řekl Vít.

Akce se kraji výrazně neprodražila. „Jednak máme dobrou smlouvu a jednak se k tomu zhotovitelé postavili velmi dobře. Navýšení bude v jednotkách procent, asi tři procenta,“ uvedl Vít. Připustil, že dodavatelé trvale uplatňují určitá navýšení cen za materiál, který kupovali v době enormního růstu cen. Smlouva ale neumožňuje výslednou částku zvednout, uvedl.

Podle Víta jde o rozsáhlou stavbu, s kvalitou díla ale podle něj nebyl do současné doby problém. Teď se ještě dodělává propojení na sídliště Vinice, odvodnění, protihlukové stěny na mostě a biokoridory. „Hlavní trasa je zaasfaltována,“ dodal.

Nejdražší a nejsložitější část, 1,3 kilometru dlouhá mostní estakáda mezi městskými částmi Křimice a Radčice, přijde asi na půl miliardy Kč. Evropský program IROP podpořil akci až 1,7 miliardami Kč, Plzeň se na ní podílí 430 miliony Kč.

Západní obchvat Plzně je klíčový pro přesun lidí z největšího sídliště Severní Předměstí na Borská pole a tranzit tímto směrem. Okruh, jehož zatížení se odhaduje až na 20 000 aut denně, odlehčí centru města o tisíce vozů, hlavně Karlovarské a Klatovské třídě. Dokončovaná druhá a poslední část naváže na etapu dokončenou před sedmi lety. Celý okruh 5,9 km propojí hlavní tahy I/26 na Domažlice a I/20 na Karlovy Vary, spojí Severní Předměstí s průmyslovou, obchodní a univerzitní zónou Borská pole. Řidiči jedoucí od Klatov, Domažlic a z jihu Čech se dostanou rychleji na Most a Karlovy Vary.

Doporučované