Hlavní obsah

Výzkumné centrum z Plzně testuje s firmou SOR pevnost a únavu karoserií autobusů

Foto: Pixabay.com

Ilustrační foto.

Plzeňské výzkumné univerzitní centrum RTI dělá testy provozní pevnosti a únavové životnosti materiálů, spojů a konstrukčních uzlů autobusových karoserií. Testy pomohou simulovat nehody a přispějí k bezpečnosti.

Článek

Jde o projekt Technologické agentury ČR (TAČR), na němž výzkumníci spolupracují s firmou SOR Libchavy, která vyrábí autobusy pro městskou, meziměstskou a turistickou dopravu, trolejbusy a nově také bateriové elektrobusy.

Regionální technologický institut (RTI) zajišťuje pro SOR výpočty, ale především statické a únavové zkoušky materiálů, spojů a konstrukčních uzlů karoserií. „V rámci projektu Výzkum a vývoj kloubového elektrobusu, podpořeného Technologickou agenturou ČR z programu TREND, řešíme také bezpečnost pasažérů při převrácení autobusů,“ popsal vedoucí zkušebny Miloslav Kepka.

Převrácení podle něj patří mezi nejčastější a také nejtragičtější nehody autobusů. Pro zvýšení bezpečnosti pasažérů je proto nastavena maximální povolená deformace karoserie tak, aby i při nehodě zůstal v interiéru vozidla prostor pro přežití. To lze prokázat také počítačovou simulací bez nutnosti ničit reálné vozy. Simulace ale vyžaduje znalost mechanických vlastností všech použitých materiálů a deformační křivky spojů až do oblasti plastických deformací, řekl Kepka. Těmto výpočtům se věnuje další účastník projektu - firma Vision Consulting Automotive, čtvrtým účastníkem je firma RAIL ELECTRONICS CZ.

Při testech v RTI byly rozměrné konstrukční části karoserií deformovány předepsanou rychlostí v přesném směru. Už loni se odehrála deformační zkouška části střechy, letos následoval deformační test zaskleného čela. Zkouškám předcházela řada testů použitých materiálů a jejich spojů v mechanické zkušebně. „Autobusy SOR jsou z hlediska cestujících bezpečné a pasivní bezpečnost jejich karosérií se nyní bude opírat také o data pořízená v naší zkušebně,“ uvedl Kepka.

Zkušebna provozní pevnosti a únavové životnosti, jedna z devíti laboratoří RTI, se specializuje na testy svařovaných konstrukcí. Jejími hlavními průmyslovými partnery jsou SOR Libchavy, výrobce kolejových vozidel Škoda Transportation, výrobce zemědělské techniky BEDNAR FMT a traktorových návěsů a nosičů kontejnerů CHARVÁT CTS.

Doporučované