Článek
„Koleje od náměstí Generála Píky po Světovar jsou ve špatném technickém stavu a tramvaje musejí v některých místech projíždět velmi pomalu,“ řekl náměstek primátora Michal Vozobule (TOP 09).
Trať byla postavena v roce 1962. Poslední větší opravou prošly v roce 1997, kdy asfaltový povrch, v němž byly kolejnice zalité, nahradily panely. Loni se jejich stav prudce zhoršil. Proto bylo nutné snížit rychlost tramvají i na deset kilometrů za hodinu. „Skokové zhoršení tratě v kritickém úseku před konečnou nás přimělo k urychlení opravy. Kvůli technologii i provozu byla naplánována tak, aby omezila minimum cestujících. Proto začne 1. června a výluka má skončit už na konci prázdnin,“ uvedl Vozobule.
Klíčovým problémem na trati jsou koleje a takzvané BKV panely, železobetonový typ se žlábky, v nichž jsou koleje uloženy. Nahrazují pražce, přičemž horní plocha panelu plní zároveň roli krytu. Původně maďarskou technologii v ČR poprvé použila Praha v roce 1977, v Plzni pak poprvé na Slovanské třídě v roce 1982. Životnost panelů pokládaných na rovný asfalt nebo beton je deset až 30 let a na Koterovské už jsou na hranici životnosti. „Hlavně vinou koroze ocelových částí, ale i nestabilitě jsou dále nepoužitelné. Nová technologie umožní ponechat původní podkladní betonovou desku a díky plochým ocelovým pražcům navrátit kolejnice a asfaltový kryt. Technologie byla v malé míře použita při dokončované rekonstrukci vozovny Slovany, takže větší použití do samotné tratě je v Plzni premiérou,“ řekl Jan Hakl ze správy veřejného statku města. Umožní rychlé i cenově výhodné řešení pro další čtvrtstoletí provozu.
Výluka na lince 2 začne 1. června. Část spojů v pracovních dnech bude v době špičky ukončena už na Mikulášském náměstí, další budou končit na náměstí Generála Píky, kde obousměrná tramvaj přejede na druhou kolej a změní směr jízdy. Místo výlukových autobusů budou moci cestující využívat prodlouženého spoje tramvajové linky 1, která pojede přes zastávku u vozovny na konečnou Světovar. Náhradní doprava mezi náměstím Generála Píky a zastávkou Brojova nebude zajištěna, cestující mají v docházkové vzdálenosti linky 12, 29 a 30. Stavební práce se dotknou i řidičů aut, kteří budou muset použít objízdnou trasu po Francouzské, Slovanské a K Dráze.