Článek
Letos je to podruhé, co město zóny s placeným parkováním rozšířilo, od srpna přibyla zpoplatněná parkovací místa ve čtvrti Petrohrad v obvodu Slovany.
Rozšíření parkovacích míst má pomoci obyvatelům najít parkování blíže jejich bydlišti. Rezidenti s trvalým pobytem v dané lokalitě si mohou v nově zpoplatněných zónách koupit za 700 korun roční parkovací kartu, ostatní řidiči za ni zaplatí 12 500 korun, uvedl magistrát.
Od 5. září se bude platit za parkování na území mezi ulicemi Přemyslova, Kotkova, Tylova a Puškinova v centrálním obvodu. Budou patřit do zóny C se základní sazbou 20 korun za hodinu. Do zóny D bude zahrnuto parkoviště u bývalého Prioru v Ukrajinské ulici.
„Jsme přesvědčeni, že parkovací zóny spolu s budováním P+R parkovišť a spolehlivou a kvalitní veřejnou dopravou představují klíčová opatření rozumné parkovací politiky, která je nástrojem pro ovlivnění dopravy hlavně v centru. Další rozšíření placeného stání západně od Klatovské či na Slovanech připravujeme,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu a životní prostředí Michal Vozobule (TOP 09).
Nové zóny jsou koncipovány jako smíšené. To znamená, že držitelé parkovacích karet budou využívat stejná místa jako řidiči, kteří si koupí parkovací lístek. Lístek lze koupit v automatu a také pomocí mobilní aplikace Park Simply Plzeň.
Hlavním důvodem pro zřizování zóny placeného stání je regulace parkování. Pokud by ho město neregulovalo, poptávka by na většině území města převýšila nabízený počet parkovacích míst a auta by přeplnila ulice a omezila další funkce veřejného prostoru. „Zřízení zóny je výhodné zejména pro osoby s trvalým pobytem v území, protože si mohou zakoupit poměrně levné dlouhodobé parkovací oprávnění. Ostatní uživatele má tento systém přimět ke zkrácení doby parkování, většímu využívání jiných forem přepravy anebo k většímu využívání záchytných parkovišť mimo zpoplatněnou zónu,“ řekl Ondřej Vohradský, který ve městě projekt parkovacích zón koordinuje.
První zóna placeného stání vznikla v Plzni v 90. letech, od té doby se s přibývajícími auty rozšiřují. Nedostatek parkovacích míst je hlavně ve starší zástavbě činžáků a na sídlištích, která vznikala v době, kdy mít v rodině automobil nebo dva bylo výjimečné. U nově budovaných bytů i nebytové výstavby se už parkovací místa stavějí.