Článek
Pod střechou tak jsou všechny tramvaje, které zajišťují téměř 40 procent dopravního výkonu všech tří trakcí Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP). Je tam myčka, lehká údržba, diagnostika podvozků a komfortní zázemí pro řidiče, vše, co podniku scházelo. Asi třetinu nákladů pokryla dotace EU, zbytek úvěr a vlastní zdroje, řekl ČTK generální ředitel PMDP Jiří Ptáček.
„Jde o jednu z největších novodobých investic města, která snese nejpřísnější evropská měřítka. Nová ‚ložnice pro tramvaje‘ se stihla v termínu a neprodražila se, vícenáklady byly minimální,“ uvedl primátor Roman Zarzycký (ANO). Stavba trvala 29 měsíců za zachování plného provozu. Podle primátora neměla zásadnější vliv na sousední bytovou zástavbu.
Areál se podle vedoucího střediska tramvají Jiřího Císaře skládá ze tří částí. Největší je průjezdná hala pro odstavení vozidel o délce 124 metrů, kde je možné „garážovat“ 52 vozů o délce 33 metrů a sedm polovičních tramvají. Dále je tam hala údržby a provozně-administrativní budova s parkovištěm. Nové depo má zelenou střechu a systém zadržování srážkových vod, které využívá automatická myčka. Ve výbavě je i podúrovňový soustruh na obrábění ojetých kol, zvedáky a hala kontrolních periodických prohlídek.
Podle náměstka primátora Aleše Tolara (STAN) má teď PMDP špičkové zázemí pro všechny tři trakce – trolejbusy a autobusy mají od roku 2014 moderní depo na Karlově, kde se dělá také těžká údržba tramvají. Zajišťuje ji firma Škoda City Service, stejně jako lehkou údržbu tramvajových souprav, která je teď v nově otevřeném komplexu.
„Tramvaje budou všechny pod střechou, nebudou tolik trpět. V zimě nebudou mít problémy se sněhem a budou vyjíždět už částečně temperované, což ocení cestující,“ řekl dopravně provozní ředitel PMDP Miroslav Macháň. Předpokládá, že pokud se nový komplex bude dobře udržovat, vydrží 100 let. „Už jsme tu připraveni servisovat i čtyřicetimetrové tramvaje,“ uvedl. Dnes má PMDP nejdelší, třicetimetrové vozy.
„Údržbové technologie jsou na špičkové úrovni. Díky myčce budou krásně čisté. Zaměstnanci získali luxusní prostředí,“ řekl Ptáček. Podle něj má nový komplex v přepočtu na klasické tramvaje T3 kapacitu na 180 vozů. Dopravní podnik má nyní 109 tramvají různých délek, obsluhuje je 260 řidičů, z nichž je třetina žen.
„Rizikem stavby byl šibeniční termín dokončení vyplývající z podmínek dotace a to, že probíhala za plného provozu původní vozovny,“ řekl Ptáček.
O novém tramvajovém depu se začalo hovořit už v roce 1995. Město ale dlouho investici kvůli vysokým nákladů odkládalo.
První tramvaje vyjely v Plzni v červnu 1899, kdy měly depo v Cukrovarské ulici, blíže centru. Velká tramvajová vozovna vznikla za druhé světové války na tehdejším okraji města na Slovanech. Její špatný technický stav zapříčinilo kromě výrazně vyšší hmotnosti moderních vozů i nestabilní pískovcové podloží, které způsobovalo propadávání kolejí.