Článek
Významná výročí každých deset let připomíná celostátní projekt Rok české hudby. V Plzni, kde Smetana v mládí studoval gymnázium, zazní kromě všech jeho oper i další díla českých skladatelů, řekl ČTK ředitel divadla Martin Otava.
„Máme velké plány, řekl bych, že velmi reálné. Připravili jsme tak širokou nabídku, jakou, jsem přesvědčený, nebude mít žádné jiné české divadlo,“ řekl. Kompletní soubor Smetanových oper v příštím roce kromě Plzně uvede v Česku i Národní divadlo Moravskoslezské v Ostravě a festival Smetanova Litomyšl. V Plzni nastudují také fragment opery Viola, kterou Smetana zamýšlel. „Vzniká tak Smetanovský cyklus, který tady byl naposledy uveden v roce 1983 při znovuotevření plzeňského Velkého divadla,“ řekl Otava.
Smetanu chce popularizovat například prostřednictvím nedokončené Violy, rád by ale také uvedl na Malé scéně divadla drama o Smetanovi, retrospektivu jeho života a tvorby. „Abychom Smetanu popularizovali pro mladé lidi. Tyto věci musí být spojené s emocionálním zážitkem. Autora posluchač pochopí, když se stane něco, co ho citově zasáhne. A tomu můžeme pomoci slovem, režií, použitím jeho hudby v nějakém kontextu. Musíte toho diváka oslovit v pravou chvíli, vytvořit takovou situaci, kdy je zasažen citem, estetikou a pak si toho Smetanu najde sám,“ poznamenal Otava.
Podle šéfa operního souboru divadla Jiřího Petrdlíka plzeňské divadlo už má na repertoáru Smetanovy opery Dalibor a Prodaná nevěsta, nastuduje i opery Hubička a Čertova stěna a pro velkolepé open-air letní představení také Libuši. Opery Dvě vdovy, Tajemství a Braniboři v Čechách v Plzni jedenkrát uvede ve svém nastudování Národní divadlo Moravskoslezské.
Dílem Smetany ale divadlo svůj příspěvek k Roku České hudby neskončí. „Kromě toho uvedeme Armidu Antonína Dvořáka, Juliettu Bohuslava Martinů, chceme uvést Špalíček v koprodukci baletu a opery. Budeme znovu uvádět Janáčkův Zápisník zmizelého - komorní drama, které jsem napsal a režíroval. Budeme uvádět krátkou operu od Lenky Noty Jsem kněžna bláznů, kterou jsme loni nastudovali pro festival v Litomyšli a mělo to velký úspěch,“ přiblížil Otava.
Operní soubor zahájí příští rok premiérou opery La clemenza di Tito od Wolfganga Amadea Mozarta. „Někdo se může divit, že Rok české hudby zahájíme Mozartem, ale La clemenza di Tito byla druhou operou, kterou Mozart napsal přímo pro Prahu. Napsal ji u příležitosti korunovace Leopolda II. českým králem v roce 1791 a měla premiéru ve Stavovském divadle. Takže odtržené od tématu to není - zajímá nás i pohled cizího autora, a to jednoho z největších v historii hudby, čímž obohatil svého času českou kulturu,“ dodal Petrdlík.