Článek
V Česku byla po válce nastudována pouze v Brně v roce 1972. Plzeňská inscenace v režii Tomáše Ondřeje Pilaře a v hudebním nastudování renomovaného německého dirigenta Michaela Hofstettera slibuje podle tvůrců silný vizuální a hudební zážitek.
Děj opery se odehrává v Řecku, kde se manželka smrtelně nemocného krále Adméta rozhodne obětovat svůj život za jeho uzdravení. „Ve své inscenaci se zaměřuji na traumatizující rodinné drama odehrávající se kolem umírajících rodičů dvou malých dětí. Potlačuji jeho společenský rozměr, upozaďuji okázalost a do popředí kladu samotnou obnaženou hrůzu z neustálé blízkosti smrti,“ popsal Pilař. Přestože že divadlo rozhodlo titul uvést ještě před začátkem covidové pandemie, je dnes podle Pilaře až mrazivě aktuální, jak její postavy přestávají ve chvílích krize rozlišovat mezi dobrem a zlem, mezi pravdou a lží.
Titulní roli alternují Karolina Plicková a Barbora de Nunes-Cambraia. Další postavy ztvární Philippe Castagner, Jan Tejkal, Marek Žihla, Markéta Klaudová, Daniel Kfelíř, Csaba Kotlár, Jan Hnyk, Josef Kovačič a další. Výraznou úlohu zde hrají i děti královny Alceste, které jsou na scéně přítomny téměř celou dobu a Gluck jim svěřil i poměrně náročné party, řekl režisér.
Operu Alceste v Plzni hudebně nastudoval dirigent Michael Hofstetter, jenž v lednu 2020 stanul v čele Mezinárodního Gluckova festivalu. „Alceste existuje ve dvou verzích. Italská z roku 1767 a francouzská z roku 1776, kterou jsem měl možnost dirigovat těsně po dokončení studií. S italskou verzí se setkávám poprvé, je to nádherná verze, která přináší úplně vše, co opera může ve své síle a kráse nabídnout,“ uvedl Hofstetter. Plzeňské nastudování bude také uvedeno ve dvou reprízách na prestižním festivalu Musica Bayreuth letos v květnu.
Gluck složil na čtyři desítky oper a je považován za významného reformátora opery. Z již tehdy přežité formy, vážné opery seria, vytvořil hudební drama, v němž usiloval o to, aby libreto opery tvořilo logický a pochopitelný příběh a hudba byla úzce spjata s dějem. Jeho prvním reformním dílem byla opera Orfeus a Eurydika z roku 1762 a následovala právě Alceste, uvedl dramaturg souboru opery Zbyněk Brabec. „Přestože Gluckovy opery jsou ve vývoji opery velice významné, na našich jevištích jsou uváděny zřídka,“ poznamenal. Opera zazní v italském originále s českými a německými titulky.