Článek
Vzhledem k příklonu k zeleným technologiím poptávka po nich stále stoupá, tramvaje jsou vysoce efektivním způsobem městské dopravy na krátké a střední vzdálenosti, a to jak ve smyslu energetické účinnosti, tak v počtu cestujících, jež přepraví, řekl ČTK Jan Švehla, mluvčí Škody Group, což je od června nový název skupiny Škoda Transportation, předního evropského výrobce vozidel pro veřejnou dopravu ze skupiny PPF.
Moderní historie Škodovky začala po ukončení výroby tramvají v ČKD v roce 1997, kdy přešla část technických kapacit z Prahy do Plzně. Model tatra T3 z ČKD, vyráběný v letech 1961 až 1997, je s více než 13.000 vozy světovým rekordmanem. Škoda v roce 1995 začala modernizovat starší tramvaje T3.
Zároveň vyvíjela s firmou Inekon prototyp první vlastní tramvaje Astra, která měla premiéru na veletrhu v Brně v roce 1997. Tříčlánkový vůz se dvěma podvozky mohl jezdit na kolejích s rozchodem 1000 až 1600 mm, rychlostí až 70 km/hod. a byl částečně nízkopodlažní. Nakoupilo je pět ze sedmi dopravních podniků v ČR, které provozují tramvaje. Mezi lety 1997 a 2005 bylo vyrobeno a dodáno 48 souprav. V roce 2001 se upravené verze dostaly také do USA, kam byla přenesena i licence k jejich výrobě.
V roce 2004 se zrodila značka Škoda Transportation, srozumitelná i pro svět. Společnost se nejdřív zaměřila na export a v letech 2006 a 2007 dodala devět souprav obousměrných tramvají Elektra do Itálie. Se dvěma modely zaznamenala úspěch také v Polsku, kam se prodalo 48 souprav. První čeští pasažéři se svezli tramvají nové generace Elektra 14T v roce 2005 v Praze. Na designu modelu se podílela společnost Porsche Design Group. O dva roky později se v Brně objevil odvozený model 13T.
Škoda Transportation se přesto rozhodla pro razantní krok kupředu a v roce 2008 uvedla na trh novou generaci ForCity. Novinkou byl podvozek s otočným uložením, který umožňoval šetrnější jízdu v prudkých obloucích, bezbariérovost a lépe řešené vnitřní uspořádání. Praha si objednala 250 souprav a stejný typ i lotyšská Riga. Další modely směřovaly do tureckých, maďarských, slovenských a finských měst. Škoda Group prodala téměř 500 tramvají této generace a její vývoj pokračuje dál, řekl Švehla.
Tramvaje teď Škoda vyrábí v Plzni, Ostrav, Šumperku i ve finském Otanmäki, kde vznikl model Artic, které jezdí ve Finsku a Německu, zatím 73 kusů a další se vyrábí. Škodovka teď podle Švehly pracuje na dodávkách pro 13 evropských měst. Pro Plzeň, Ostravu, Brno, Bratislavu, Bonn, Mannheim, Ludwigshafen, Heidelberg, Frankfurt nad Odrou, Chotěbuz, Brandenburg nad Havolou, Helsinky a Tampere. Celkem jde až o 453 nových tramvají značky Škoda, dodal. Škodovácké vozy jezdí v 19 městech. V ČR kromě Prahy a Plzně i v Brně, Ostravě, Olomouci a Mostu, dále v Bratislavě, v Německu v Chemnitzu a Schöneiche, ve Finsku v Helsinkách a Tampere, v amerických městech Portland a Tacoma, v tureckých sídlech Eskishehir a Konya, v italské Cagliari, polské Vratislavi, maďarském Miškovci a lotyšské Rize.
V roce 2013 založila Škoda Group digitální centrum. Vedle výroby nejmodernějších systémů pro vedení vlaku, diagnostiku a servis vyvíjí vlastní antikolizní systém pro kolejová vozidla, jeden z nejdůležitějších subsystémů pro plně autonomní tramvaj. Na projektu vývoje autonomní tramvaje už teď spolupracuje s O2, INTENS Corporation a Západočeskou univerzitou.