Hlavní obsah

Správa železnic rekonstruuje výpravní budovu hlavního nádraží Plzeň

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Správa železnic (SŽ) za 670 milionů korun rekonstruuje v Plzni památkově chráněnou budovu hlavního vlakového nádraží. Začala před rokem, dosud jsou hotové práce za téměř 100 milionů.

Článek

Obnovu 115 let staré výpravní budovy od základů po střechu musí mít SŽ kvůli dotaci EU hotovou do konce roku 2023. Letos stavbaři opraví hlavně střešní a obvodový plášť. V sobotu probíhal den otevřených dveří. Lidé, kteří se předem registrovali, mohli přijít až do 17:00, veškeré prohlídky ale byly plné.

V budově je od 10. ledna uzavřená spodní hala, přes niž chodilo k nástupištím nejvíc cestujících. Teď musí bočními vstupy z podchodu ze Šumavské i Železniční ulice a z prostoru před nádražím. „Spodní hala včetně vybavení se znovu otevře zhruba v dubnu květnu 2023, dosud jsme prostavěli necelých 100 milionů,“ uvedl stavbyvedoucí Miroslav Kšír z Metrostavu. Na ni naváže přestavba horní haly, kde jsou teď dočasně pokladny a tabule s příjezdy a odjezdy. Budovou projde zhruba 19 tisíc cestujících denně.

Podle mluvčí SŽ Radky Pistoriusové se výpravní budova z roku 1907 takto komplexně nikdy neopravovala. „Loni se rekonstrukce soustředila na zázemí spodní haly a na centrální schodiště, kde budou nově dva eskalátory,“ uvedla. Letos jsou v plánu hlavní práce - tedy oprava krovu, nová střecha, fasády, podlahy s replikou historické dlažby, omítky a osvětlení. Stavbaři dále vymění všechny vnitřní rozvody a technologie, okna a dveře, což sníží energetickou náročnost budovy. Objekt začne odebírat levné teplo z plzeňské teplárny. Ve vyšších patrech budou mít nové zázemí administrativní a provozní složky SŽ a další dopravci. „Nějaký mírný nárůst ceny stavby bude, vzhledem ke stavu historické budovy po odkrytí konstrukcí, kam dosud nikdo nešel a až teď se vidělo, jak to tam vypadá,“ uvedl šéf projektu Petr Toman ze SŽ.

Podle oblastního ředitele SŽ Radka Makovce budou ve spodní hale a před ní obchody a služby typu kadeřnictví, výdejní boxy i městská policie, což by mělo také oživit přednádraží. Hala bude hlavně sloužit k odbavení. Pokladny se přesunou pod schodiště za výtahy. Propojena budou spodní a horní hala dvěma výtahy a eskalátory podél hlavního schodiště, řekl Makovec. Podle Kšíra budou výtahy v provozu letos v červenci a bude se k nim chodit provizorním koridorem ze Šumavské ulice. Horní hala bude čekárnou s restaurací, kavárnou a lékárnou, před halou porostou stromy.

Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS), který si byl dnes stavbu prohlédnout, opravená budova určitě naláká na železnici nové pasažéry. „Už nyní po covidové pauze cestujících na železnici významně přibývá. Do Plzně jsem přijel úplně plným vlakem,“ řekl ministr ČTK. Podle něj se rekonstrukce dělá citlivě a v Plzni se podařilo najít rozumný kompromis mezi památkovou ochranou a náklady.

Podle Kšíra už jsou hotové nové stropy, část vyzdívek a za dva měsíce se bude sundávat hlavní střecha a hlavní kopule, která váží 160 tun. „Do konce roku by měla být základní plocha hlavní kopule v nové měděné krytině,“ řekl.

Rekonstrukce navazuje na opravy kolejišť a nástupišť v minulých letech, které trvaly od roku 2011.

Doporučované