Hlavní obsah

Řidičům i chodcům se po opravě otevřel kamenný most v Plzni-Liticích

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Řidičům v Plzni se dnes otevřel opravený kamenný most v Liticích v Klatovské ulici. Oprava, která stála přes 24 milionů korun s DPH, trvala od 18. července do 4. října za částečného provozu, poté se most zcela uzavřel.

Článek

Příjezdová komunikace do Plzně, na níž je most postavený, byla klíčová nejen pro obyvatele Litic, ale i pro ty, kteří do Plzně přes Litice jeli. Oprava byla možná díky tomu, že do Litic z Plzně už lze dojet i po přivaděči, řekla ČTK mluvčí radnice Adriana Jarošová.

Most, který slouží hlavně pro obsluhu městského obvodu a okolních obcí, převzalo město před osmi lety od Ředitelství silnic a dálnic. Po důkladné kontrole se zjistilo, že je nutné ho opravit. „U staveb z takzvaných akcích Z v 50. až 80. letech se nedochovala potřebná dokumentace. To byl i případ mostu v Liticích. Teprve po odkrytí klenby jsme viděli, co pod vozovkou opravdu je. Během stavby jsme museli měnit projekt, což práce zdrželo,“ řekl Václav Šašek ze Správy veřejného statku města Plzně.

Stavbaři nejdřív odstranili konstrukční vrstvy komunikace a zásyp v části historické klenby. „Byla navržena nová samonosná železobetonová nosná konstrukce včetně hlubinného založení na mikropilotech. Kvůli přístupu vrtné soupravy se musel most zcela uzavřít a novou železobetonovou konstrukci udělat v místě klenby najednou,“ uvedla náměstkyně správy statku Andrea Fojtíková.

Součástí rekonstrukce byly i oprava a sanace přiléhající kamenné zdi a původní klenby. Most má nové římsy a zábradlí, vozovka je užší a chodníky širší. Vodovod, který vede mostní konstrukcí, byl vyměněn.

Kamenný most s jedním polokruhovým obloukem překonává potok uprostřed Litic, které jsou od roku 1990 součástí Plzně. Nosnou konstrukci tvoří klenba s kamennými opěrami, která byla na jedné straně rozšířena o monolitickou desku na železobetonových opěrách. Tělo mostu bylo v polovině 19. století osazeno barokní sochou sv. Jana Nepomuckého, která je jako jediná památkově chráněná.

Plzeň se stará o více než 120 mostů a lávek, každým rokem přibývají další. „Údržba stojí přibližně 50 milionů korun, ale ani při několikanásobném navýšení této částky bychom neopravili všechny mosty a lávky, které to potřebují,“ řekl náměstek primátora Aleš Tolar (STAN).

Doporučované