Článek
„Nový dopravce musí začít vozit cestující od prosince 2023,“ řekl náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN). Koncem roku 2023 končí kraji smlouvy v těchto oblastech, kde dnes jezdí České dráhy.
„Se třemi pokračujeme v jednání, a to u obou celků. Už jsme s nimi dlouze hovořili a teď nám mají dát návrh, jak by si představovali případné další zlevnění, pokud bychom jejich požadavky akceptovali,“ uvedl náměstek. Požadavky kraj vyhodnotí a řekne, co je pro něj přijatelné. Následně pak dopravci v dubnu definitivně upřesní nabídky podle reakcí kraje. „A pak to bude připravené k rozhodnutí o vítězi,“ uvedl. Podle Čížka by vítěz mohl být znám v červnu, ale důležité je, aby bylo co nejdříve jasno, kdo dal nejlepší nabídku. Uchazeči musí hlavně zaručit, že nabízené druhy vlaků mají skutečně pro kraj od konce příštího roku zajištěné.
O regionální osobní dopravu ve dvou oblastech projevilo zájem pět z 11 železničních dopravců, které kraj oslovil. V prosinci jim zaslal zadání. Cenové nabídky s modelem obsluhy oblastí odevzdali do 7. února. „Protože by se už nestihla regulérní soutěž se vším všudy, tak postupujeme přímým zadáním. Uchazečům jsme dali vzorový model, jízdní řády, počty cestujících i roky, kdy se tam má zavést zabezpečovací systém ETCS. Děláme vše pro to, aby cena byla pro kraj co nejpřijatelnější,“ uvedl náměstek.
České dráhy, které v oblastech dnes jezdí, se do soutěže přihlásily. Nabídku podal i GW Train Regio, který bude od prosince 2023 zajišťovat dopravu v Pošumaví. Vítěz může využívat repasovaná vozidla, která pořídí rychleji než nová.
V Českém lese najedou vlaky asi 470.000 km ročně, na Plzeňsku 1,1 milionu km. Celkem by měl nový dopravce obsloužit asi čtvrtinu dopravního výkonu osobních vlaků, který kraj ročně objednává. V souboru Plzeňsko jsou tratě Planá - Tachov, Rokycany - Nezvěstice, Nýřany - Heřmanova Huť, Plzeň - Radnice, Plzeň - Bezdružice, Plzeň - Žihle a Klatovy - Železná Ruda. V celku Český les pak tratě Tachov - Domažlice a Poběžovice - Staňkov - Holýšov.