Hlavní obsah

Poslední etapa modernizace železničního uzlu Plzeň čeká na zahájení stavby ŘSD

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Poslední ze šesti etap modernizace železničního uzlu Plzeň čeká na to, až Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájí stavbu hlavních částí východního okruhu města.

Článek

Správa železnic (SŽ) pak v koordinaci se stavbou ŘSD zmodernizuje hlavní seřazovací nádraží v městské části Doubravka mezi teplárnou a Hornbachem. SŽ a ŘSD požádají příští rok společně o územní rozhodnutí i stavební povolení, řekl dnes ČTK náměstek ředitele SŽ Stavební správy západ Michal Froněk. Modernizace uzlu začala v roce 2011 a stála už téměř deset miliard korun.

Froněk odhadl, že stavba začne po roce 2027. ŘSD má zatím v plánu začít s východním okruhem v roce 2029. SŽ kvituje u modernizace železničního uzlu Plzeň velmi dobrou spolupráci s ŘSD i s městem a krajem.

„Čtvrtá stavba uzlu Plzeň – nultá až třetí a pátá už jsou hotové – se bude dělat dohromady s ŘSD, tedy s projektem silnice Jateční – Na Roudné. Podíl ŘSD tam bude výrazně větší,“ uvedl Froněk. Podle Martina Krause, vedoucího oddělení realizace plzeňské oblasti SŽ, bude čtvrtá stavba řešit hlavně tunel pod hlavním seřazovacím nádražím. „A my tam budeme upravovat kolejiště,“ řekl. Stavba je podle něj zatím v přípravě a není známa přesná suma nákladů. Podle informací ČTK opět přesáhnou miliardu korun.

Poslední stavbu si SŽ záměrně nechala nakonec, protože je nejméně kritická. „Teď zaměřujeme veškeré úsilí na trať Plzeň–Domažlice a na prodloužení úseku z Plzně-Koterova na Horažďovice,“ uvedl Froněk.

SŽ teď ještě dokončuje kompletní rekonstrukci památkově chráněné hlavní nádražní budovy v Plzni z roku 1907, jejíž náklady přesáhnou 700 milionů korun. „V únoru, nebo v březnu bychom ji chtěli slavnostně předat všem, i když stavebně to bude mnohem dříve – ke konci roku,“ uvedl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda. Potvrdil, že do plzeňského uzlu teď míří největší objem peněz. Na druhém místě jsou Pardubice, kde ještě rekonstrukce uzlu běží. „Plzeň je jedna z nejvýznamnějších bran na Západ a významnou křižovatkou na všechny čtyři směry. Druhým důvodem je velikost aglomerace a významnost průmyslu, který v Plzni byl, je a věřím, že bude,“ dodal.

Doporučované